Colegiul Economic „Regele Mihai I” Buzău culege iarăși recompensele la final de an II de Acreditare Erasmus +

Anul 2023-2024 a fost încă un an cu multe reușite pentru Comisia de Proiecte Europene de la Colegiul Economic „Regele Mihai I” Buzău. Opt cadre didactice și 20 de elevi au beneficiat de mobilitățile planificate. Partenerii alături de care am derulat fluxurile de elevi sunt unități școlare de prestigiu, cu același profil economic, una din ele având încrederea noastră de mulți ani.

Astfel, 3 cadre didactice și 12 elevi au derulat activități în proiectul „Our heritage.Our future.” în zona Cinque Terre, găzduiți fiind de ISTITUTO TECNICO COMMERCIALE E TECNOLOGICO "FOSSATI- DA PASSANO", din La Spezia, Italia, în perioada 18-24 februarie 2024. Alți 8 elevi ai liceului nostru, însoțiți de dna director Geta Burducea și alte două cadre didactice au vizitat, de această dată, Spania, unde colaboratoare mai veche ne-a fost IES (Instituto de Educación Secundaria) Luís Seoane din Monte Porreiro, Pontevedra, în perioada 21-27 aprilie 2024. Delegația din Spania a fost găzduită și de elevii români în preajma Sărbătorilor Pascale, 7-13 mai 2024, când am avut din nou ocazia de a promova tradițiile locale.

Ne bucurăm de faptul că și în anul II de acreditare obiectivele propuse au fost atinse, iar elevii noștri au demonstrat că au dobândit sau și-au îmbunătățit noi competențe digitale, au conștientizat importanța cunoașterii patrimoniului național și internațional pentru a continua să îl promoveze prin toate căile avute la îndemână, respectiv au învățat să fie mai buni antreprenori, una din temele proiectelor fiind și cea legată de sustenabilitate în business.

După finalizarea activităților, diseminarea a fost una intensă, astfel că rezultatele au devenit vizibile rapid pentru toate grupurile țintă prin: amenajarea unui colț Erasmus în școală unde am expus afișe, poze, produse; comunicate de presă pe plan local, național și internațional; crearea de site-uri dedicate proiectelor; promovarea pe platformele E-Twinning și de social media; întâlniri periodice ale membrilor clubului Erasmus de la nivelul școlii; „cafenele” ale profesorilor; ședințe cu părinții; anunțuri făcute de președintele Consiliului elevilor pe școală; sărbătorirea unor zile specifice ca 9 mai, Ziua Porților Deschise, Ziua Regalității, 5 iunie etc.; publicarea de articole în revistele școlii ca de pildă Be Smart online sau „Noi și Europa”; participarea la concursul „Made for Europe” unde elevii au obținut premii pe județ și la etapa națională pentru produsele concepute pe baza experienței avute în proiectele europene în care au participat și multe altele.

Nu putem trece cu vederea activitățile de job shadowing, care nu lipsesc în nici un an la școala noastră. De această dată, în parteneriat cu IES Simon, Gran Canaria, Spania, am fost gazdele a doi profesori care au participat la lecții demonstrative, la vizite de lucru și acțiuni întreprinse în aceeași perioadă în care au fost în România și reprezentanții școlii din Pontevedra. Schimbul de experiență a adus multe avantaje de ambele părți, oaspeții noștri au fost încântați, cu atât mai mult cu cât erau pentru prima dată ân România. Ne-am despărțit mai îmbogățiți cu practici noi, idei și perspectiva de a relua colaborarea pentru anul viitor.

Ca responsabil al clubului Erasmus+ al școlii noastre și una dintre persoanele de contact ale Agenției Naționale în ce privește gestionarea fondurilor nerambursabile primite anual în urma obținerii acreditării în anul 2021, am susținut permanent mobilitățile care dezvoltă competențele digitale atât în rândul elevilor de la Colegiul Economic „Regele Mihai I” Buzău selectați în proiectele derulate cu partenerii noștri din străinătate, cât și la cadrele didactice care au participat la cursurile de formare de-a lungul anilor.

Astfel, în perioada 4-10 august 2024 a fost planificată deplasarea în Split, Croația, a unei delegații formată din două cadre didactice de la liceul nostru, pentru participarea la cursul de formare Erasmus+ Key Action 1, „Teaching the fun way in the digital era”, organizat de una dintre cele mai cunoscute și performante organizații în domeniu, cu o vechime de 10 ani în traininguri pentru profesorii din Europa, Maksima TC (www.erasmuscoursescroatia.com).

La acest curs de perfecționare au luat parte Dra director adjunct, prof. Maria Popa și dna prof. Stancu Diana-Mihaela. În cele 7 zile de curs, activitățile au fost variate, orele de curs au fost ținute de profesori de informatică, traineri specializați în metode interactive de predare-învățare-evaluare, psihologi și tineri voluntari care i-au ajutat pe participanți să-și dezvolte competențele digitale preponderent într-o atmosferă relaxantă, dar orientați către rezultate. Programul a fost echilibrat, deși erau petrecute cel puțin 5 ore pe zi în fața calculatoarelor și a altor dispozitive necesare rezolvării sarcinilor.

Printre activitățile desfășurate enumerăm: seminarii de captare a atenției elevilor, traininguri pentru însuțirea abilităților de comunicare cu elevii și menținerea unui echilibru între o atmosferă plăcută dar și de concentrare la clasă, ore de informatică unde au fost învățate noi aplicații, familiarizarea cu noile facilități ale unor softuri deja populare sau platforme educaționale ce promovează învățarea colaborativă (Padlet – sandboxes/mindmapping, Canva, Gamma AI-infused, Immersal App, BookCreator, GooseChase etc.), crearea de materiale audio-foto-video în echipe mixte cu participanți din țări diferite, realizarea de benzi desenate, scrierea de proiecte și implementarea acestora integrând instrumentele TIC, dezvoltarea unor jocuri utilizând inteligența artificială pentru o mai mare implicare a elevilor în rezolvarea sarcinilor complexe, crearea unei biblioteci virtuale personale, deprinderea gestionării eficiente a resurselor digitale disponibile și moduri de partajare a acestora ținând cont de regulile de copy-right și confidențialitate a datelor, crearea de sarcini în afara clasei, în natură, rezolvate în echipă de tipul „vânătoarea de comori”, realizarea de chestionare și alte instrumente online eficiente etc.

Competențele vizate au fost următoarele:

  • utilizarea eficientă a noilor tehnologii la clasă pentru creșterea motivației și creativității elevilor;
  • integrarea diferitelor tipuri de instrumente TIC, digitale, IA etc. în proiectarea didactică astfel încât să creăm o atmosferă prolifică de învățare, cu o componentă distractivă;
  • dezvoltarea capacității de a crea prezentări dinamice și cât mai atractive;
  • folosirea cu mai mare ușurință a variatelor tipuri de instrumente digitale, aplicații și platforme educaționale în proiectarea didactică;
  • utilizarea proiectelor în evaluare și dezvoltarea competențelor organizatorice, de time management și gândire critică;
  • îmbunătățirea comunicării în alte limbi străine (Engleză);
  • folosirea eficientă a Internetului, Web 2.0;
  • dezvoltarea capacității de a colabora și a delega rolurile potrivite într-o echipă.

Schimbul de experință a fost unul fructuos, la curs participând peste 100 de cadre didactice din 14 țări. Abordarea elevilor și a procesului instructiv-educativ diferă de la țară la țară, așa cum era de așteptat, însă dorința de perfecționare a prevalat.

Pentru anul școlar 2024-2025 pregătirile sunt în curs la Colegiul Economic „Regele Mihai I” Buzău, mai ales că estimarea pe acest an cuprinde un număr mai mare de cadre didactice și de elevi participanți în mobilități, cursuri de formare și job-shadowing, iar proiectele vor fi de mai mare amploare implicând mai mult de 3 parteneri. Profesorii sunt din ce în ce mai implicați când vine vorba de proiectele europene implementate în școala noastră, iar buna organizare a acestora este permanent susținută de către conducerea unității, reprezentată prin dna director Geta Burducea și dra dir. adjunct Popa Maria. Activitatea este una complexă, pe mai multe paliere implicând cadre didactice ce desfășoară activități ce necesită asumarea de responsabilități diferite (de comunicare, financiar-contabile, de promovare, management de proiect, monitorizare etc.), astfel că expertiza și experiența dnelor director sunt esențiale.

Dorim ca anul școlar 2024-2025 să fie unul prosper pentru toate unitățile școlare partenere, iar satisfacția muncii să fie resimțită din plin atât de coordonatori, cât și de elevi!

Contact:

Responsabil Comisia de Proiecte Europene

Colegiul Economic „Regele Mihai I” Buzău

Prof. Stancu Diana-Mihaela

Scroll to Top