Piaţa auto din Germania a scăzut cu 27,8% în august, afectată de prăbuşirea vânzărilor de automobile electrice, care au înregistrat cel mai puternic declin din ultimul an, din cauza unui efect de bază şi al unei conjuncturi pesimiste, informează AFP, conform Agerpres.
Recent, Autoritatea Federală de Transport Rutier din Germania (KBA) a informat că un număr total de 197.322 de automobile au fost înmatriculate luna trecută în Germania, cu 27,8% mai puţine decât în luna august a anului trecut. Pe segmentul automobilelor electrice, înmatriculările au scăzut cu 68,8% în ritm anual. Această scădere accentuată vine după ce, în iulie, piața germană, aflată deja în contracție, a tras în jos întregul continent.
Vânzările de mașini noi în Europa au stagnat în a doua lună de vară, iar proliferarea situației negative din Germania sugerează că și august va o lună de stagnare sau chiar de scădere pe Bătrânul continent. Pe fondul anulării, în decembrie anul trecut, a oricărei formă de subvenție pentru achiziția de EV-uri, nemții au devenit tot mai indiferenți față de mașinile pe baterii.
Nu a ajutat nici inflația în creștere și nici teama de recesiune. Experții nu se așteaptă ca PIB-ul Germaniei să crească cu mai mult de 0,1% procente anul acesta. În trimestrul al doilea, PIB-ul s-a contractat cu 0,1%, față de o creștere la nivelul Uniunii Europene de 0,3%.
Fiecare marcă importantă din Germania, lovită de scăderea vânzărilor
Toate mărcile germane au înregistrat scăderi ale înmatriculărilor în luna august, comparativ cu aceeaşi lună a anului trecut, în unele cazuri fiind vorba de scăderi de peste 30% cum este cazul înmatriculărilor de automobile Smart (minus 77,9%), Mini (minus 44,6%) şi Audi (minus 36,6%). Scăderi de două cifre au înregistrat şi mărcile VW (-23,3%), BMW (-23%), Porsche (-18,0%), Opel (-17,1%) şi Mercedes (-15,5%).
Recent, Audi a declarat că ia în calcul închiderea unei uzine cu o istorie lungă aflată în apropiere de Bruxelles. Totuși, constructorul din Ingolstadt încearcă salvarea fabricii și a anunțat numirea unui nou șef. De asemenea, Volkswagen, din dorința de a face economii de 10 miliarde de euro, vitale pentru a atinge ținta de profit de 6,5% pe anul acesta, ar putea închide fabrici din Germania, dar și să dea oameni afară. Un astfel de scenariu ar fi o premieră absolută în cei aproape 90 de ani de istorie a mărcii, dar sindicatul IG Metall se luptă să păstreze oamenii în funcții.
În ceea ce priveşte marca Dacia, înmatriculările de pe piaţa din Germania au scăzut cu 38,1% în ritm anual în luna august, când au fost înmatriculate doar 4.502 unităţi. Totuşi, pe primele opt luni ale acestui an, înmatriculările Dacia pe piaţa din Germania au crescut cu 2,4% până la 48.768 unităţi.
Scădere de 68,8% pentru mașinile electrice în luna august
Aproximativ 13,7% din autoturismele înmatriculate în luna august în Germania au fost modele electrice pe baterie (BEV). Cu 27.024 de unităţi, acest tip de automobile au înregistrat o scădere de 68,8% comparativ cu luna august foarte bună de anul trecut.
După ce autorităţile de la Berlin au anunţat că prima pentru achiziţionarea de automobile electrice va fi eliminată începând cu luna septembrie 2023, cererea pentru acest gen de automobile a explodat în luna august 2023, când vânzările au atins un nivel record de 86.649 de automobile electrice înmatriculate în Germania.
"În consecinţă, scăderea actuală nu este una complet surprinzătoare dar este totuşi foarte violentă", a comentat André Schmidt, preşedintele Federaţiei constructorilor străini de automobile (VDIK).
Scăderea înmatriculărilor s-a reflectat în aproape toate motorizările. Un număr de 69.344 de automobile înmatriculate au fost modele hibride, o scădere de 1,5% în ritm anal, dintre care 13.565 au fost modele hibride plug-in (scădere de 6,8% în ritm anual).
Un număr de 70.007 autoturismele înmatriculate în luna august au fost echipate cu motor pe benzină (scădere de 7,4%) şi 29.974 autoturisme au fost echipate cu motor diesel (scădere de 24,4%). Singurul segment la care s-au înregistrat creşteri a fost cel al automobilelor pe GPL, cu 953 unităţi înmatriculate în luna august, cu 3,6% mai multe decât în aceiaşi lună a anului trecut.
SURSE: DW, Wall-Street