Ministerul Finanțelor a pregătit legislația pentru introducerea CNP-ului fiscal pentru cumpărături online, un proiect în acest sens fiind publicat pe site-ul instituției în dezbatere publică. Acesta va purta denumirea de Număr de Identificare Digitală (NID). Mai mult decât atât, cei care au datorii la stat nu vor mai putea să-şi vândă proprietăţile sau să cumpere terenuri şi case, până nu-şi achită datoriile şi, în plus, au nevoie de un certificat fiscal.
Ministerul Finanțelor, Marcel Boloș, cere modificarea Codului de procedură fiscală, iar cele mai multe dintre schimbări vizează ANAF și contribuabilii români, în special pe cei cu datorii la stat. Pe de altă parte, cei care vor dori să vândă sau să cumpere un imobil sau un teren vor fi nevoiți să prezinte la notar un certificat de atestare fiscală prin care să asigure statul că nu există datorii sau să le plătească pentru a cumpăra sau a vinde un imobil.
De asemenea, cei care vor dori să plătească eșalonat datoriile la stat vor avea un plafon mai ridicat. De exemplu, pentru persoanele fizice, acest prag ar putea să crească de la 500 de lei la 2.500 lei.
Notarul verifică, înainte de autentificarea actului de înstrăinare a dreptului de proprietate, existența dovezii plății datoriilor în contul indicat de ANAF, până la concurența prețului de înstrăinare sau a obligațiilor fiscale/bugetare restante cuprinse în certificatul de atestare fiscală, după caz. În situația în care se încheie contract de donație, transferul dreptului de proprietate se realizează cu condiția ca donatorul să nu înregistreze obligații fiscale/bugetare restante conform certificatului de atestare fiscală emis de organul fiscal central.
Cu alte cuvinte, sunt obligați să plătească taxele, recum și orice alte sume care se încadrează în conturile deschise la unitățile trezoreriei statului, prin decontare bancară sau card bancar.
Proiectul modificării fiscale, CNP fiscal
Nota de fundamentare din Ordonanța pentru modificarea și completarea Legii 207 din 2017 privind Codul de procedură fiscală spune că la solicitarea persoanei fizice, acest număr va fi comunicat fie prin utilizarea serviciului „Spațiul privat virtual” fie prin utilizarea altor mijloace de comunicare în mediu electronic (de exemplu, o aplicație pusă la dispoziția persoanei fizice pe site-ul ANAF sau pe telefon). Astfel, o persoană fizică poate alege să își dovedească identitatea în relația cu organul fiscal, utilizând acel număr de identificare digitală în scop fiscal în locul codului numeric personal.
Sistemele digitale, structura numărului de identificare digitală, precum și procedurile privind solicitarea, atribuirea și anularea acestuia se vor aproba prin ordin al președintelui ANAF.
Proiectul mai prevede faptul că odată cu solicitarea deschiderii unui cont bancar, a unui cont de plăți sau închirierea unei casete de valori, instituțiile de credit, instituțiile de plată şi instituțiile emitente de monedă electronică vor transmite organului fiscal central solicitarea de atribuire a numărului de identificare fiscală sau, după caz, a codului de înregistrare fiscală, pentru persoanele fizice nerezidente sau pentru persoanele juridice care nu deţin cod de identificare fiscală.
Pe baza datelor transmise, Ministerul Finanțelor va atribui numărul de identificare fiscală sau, după caz, codul de înregistrare fiscală, va înregistra fiscal persoana respectivă şi va comunica instituției de credit, instituției de plată sau instituției emitente de monedă electronică informația referitoare la înregistrarea fiscală în termen de 5 zile de la data solicitării atribuirii numărului de identificare fiscală sau, după caz, a codului de înregistrare fiscală.
Totodată se va emite certificatul de înregistrare fiscală, care se păstrează de către organul fiscal până la data ridicării de către contribuabil sau împuternicitul acestuia.
Marcel Boloș afirmă faptul că principala problemă era că ANAF nu colectează îndeajuns. Așadar, cum activitatea ANAF depinde finanțarea serviciilor esențiale, scopul final trebuie să îmbunătăţească activitatea de colectare şi combaterea evaziunii, cu impact minim asupra contribuabililor corecţi.
ANAF la vanatoare! Fiscul introduce restrictii in tranzactiile cash pana la achitarea debitelor Marcel Boloș
”După ce anunțam recent că ANAF și-a îndeplinit obligațiile cu succes după primele 6 luni ale anului, în luna iulie a depășit un prag istoric de venituri de 50 de miliarde de lei. Gradul de colectare la șapte luni fiind în continuare peste 100%. În trecut, problema principală pusă pe tapet era că ANAF nu colectează suficient. O problemă foarte importantă, pentru că de activitatea ANAF depinde finanțarea serviciilor esențiale. Când am venit la MF, am subliniat că una dintre prioritățile noastre principale este îmbunătățirea colectării veniturilor, pas vital a asigura finanțarea serviciilor esențiale ale statului.
Critici vor fi orice am face, dar după foarte mulți ani lucrurile încep să miște. Instrumentele de digitalizare, chiar dacă sunt primul care spune că pot fi îmbunătățite pentru a nu le face viața grea contribuabililor, încep să producă efecte care se văd. Fie că e vorba de conformarea voluntară, fie că e vorba de combaterea evziunii fiscale. Așadar, toți cei care pot contribui la această temă sunt oricând bineveniți alături de noi, scopul final fiind să îmbunătățim activitatea de colectare și combaterea evaziunii, cu impact minim asupra contribuabililor corecți.” a declarat Marcel Boloș.
Rămâne de văzut dacă noile modificări sunt benefice pentru români sau îi îngroapă mai rău, după cum susțin, de altfel, specialiștii care nu sunt de acord cu ordonanța!
Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise
SURSE: ANAF, MFP, replicaonline