„Decontaţi?“ Cum ajung cheltuielile personale „pe firmă“ şi cum vrea ANAF să le ţintească? Multe cheltuieli personale ale proprietarilor de companii, precum vacanţe, mese la restaurant şi cadouri ajung „pe firmă“ …  

În condiţiile în care ANAF va avea vizibilitate maximă pentru tranzacţiile din România, una dintre întrebări este cum va rezolva digitalizarea o parte din aceste situaţii? În dispută, mai mulţi consultanţi fiscali şi contabili spun că măsurile de digitalizare, ultima fiind e-TVA, nu ajută la colectarea mai bună a taxelor datorate, ci dimpotrivă, este doar mai multă birocraţie.

Cheltuielile personale „pe firmă“ sunt una dintre ţintele digitalizării ANAF, au confirmat pentru ZF atât surse din piaţa de consultanţă fiscală, cât şi din cadrul autorităţilor implicate. Cu ajutorul e-Factura şi e-TVA, ANAF va putea vedea mult mai repede, fără să fie nevoie de control fizic, ce cheltuieli nu se încadrează în activitatea obişnuită a unei companii. Cu toate acestea, au explicat sursele citate, e-TVA şi mai ales e-Factura sunt numai instrumente pentru o posibilă inspecţie fiscală ulterioară pe aceste teme şi nu vor identifica direct ce cheltuieli sunt eligibile.

În decontul de TVA, care conţine cât are de plătit sau de încasat o companie din această taxă, pe care contribuabilul îl transmite acum la ANAF, nu apare decât suma încasată sau plătită şi TVA aferentă tranzacţiilor, fără detalii privind natura produsului sau serviciului. Pentru aceste detalii, ANAF ar trebui să meargă la facturi, lucru care se făcea manual. Or, în acest moment, cu e-Factura la îndemână, ANAF poate vedea imediat care a fost cheltuiala respectivă. Prin e-TVA, ANAF va completa automat un decont pe baza facturilor pe care deja le vede din e-Factura şi va trimite către contribuabil documentul. Ulterior, contabilul va verifica datele. Ce se întâmplă în cazul cheltuielilor cu vacanţele, mesele la restaurant etc.?

SURSA: ZF.ro

Scroll to Top