INCREDIBIL! Comisia Europeană a decis. Transportatorii ucraineni nu mai pot fi opriți nici la vamă, nici în trafic

Permisiune totală pentru invazia transportatorilor ucraineni

Invazia transportatorilor ucraineni în UE s-a prelungit până la sfârșitul anului viitor, concurența neloială a acestora aducând prejudicii majore în statele membre, în special cele din vecinătate. Mai mult, Comisia Europeană a decis, în prelungirea acordului, ca autoritățile naționale s-o lase mai moale cu controalele ucrainenilor, în special la frontieră, instituind și un autocolant pe camioanele acestora, care să descurajeze verificările.

Controalele efectuate transportatorilor ucraineni nu trebuie să fie sistematice, în special la frontiere, și trebuie organizate astfel încât să reducă la minimum impactul asupra fluxurilor de transport și, în orice caz, să prevină perturbările acestora, a decretat Comisia Europeană, în documentul de prelungire a acordului până la sfârșitul anului 2025.

Acordul a introdus, la presiunea Poloniei, Ungariei și Slovaciei, și posibilitatea suspendării unilaterale a accesului liber al transportatorilor ucraineni, în cazul unei perturbări majoră a pieței de transport rutier a uneia dintre părți în ansamblu, care înseamnă existența pe piață a unor probleme specifice acesteia, de natură să determine un excedent grav, susceptibil de a persista, al ofertei în raport cu cererea, care implică o amenințare la adresa stabilității financiare și a supraviețuirii unui număr semnificativ de transportatori pe întreg teritoriul părții respective.

Astfel, fiecare parte poate suspenda total sau parțial, după consultarea celeilalte părți, aplicarea acordului sau poate lua măsuri corespunzătoare într-o parte a teritoriului său în cazul unei perturbări majore a pieței transportului rutier în zona geografică în cauză care rezultă din acord. Însă, în cazul suspendării acordului într-o zonă a teritoriului unei părți, dreptul de tranzit al operatorilor de transport rutier de mărfuri ai părților nu este afectat. Suspendarea acordului nu poate depăși 3 luni, timp în care partea afectată poate lua măsuri pentru a gestiona perturbarea.

Autocolante sau permise de liberă trecere

Potrivit acordului, vehiculele care efectuează operațiuni de transport rutier vor purta pe parbriz un autocolant vizibil și clar identificabil, a cărei prezență indică autorităților că transportatorii ucraineni pot beneficia de drepturile acordate și că pot efectua operațiunile permise. Totodată, conducătorii auto trebuie să aibă la bordul vehiculului, pe suport de hârtie, o copie certificată sau un extras al autorizației de efectuare a transportului rutier internațional de mărfuri.

Autorizația va conține toate informațiile relevante pentru a permite un control eficace în trafic, inclusiv denumirea autorității sau a organismului competent care eliberează autorizația, numărul copiei certificate sau numărul de serie, identificarea operatorului de transport rutier de mărfuri, inclusiv numele sau denumirea comercială și adresa completă, datele de eliberare și de valabilitate, precum și un proces de autentificare sub formă scrisă sau digitală, cum ar fi o ștampilă și o semnătură sau un cod QR. O autorizație fără dată de valabilitate este considerată ca având valabilitate permanentă.

Măsuri, doar dacă bețiile la volan sunt persistente

În acordul semnat de UE cu Ucraina se precizează că autoritățile competente ale fiecărei părți trebuie măsuri pentru a identifica operatorii de transport rutier de mărfuri stabiliți pe teritoriul celeilalte părți care desfășoară operațiuni de transport rutier de mărfuri neautorizate, cum ar fi operațiuni de transport în contul terților sau de cabotaj, sau care sunt implicați în fraudarea sau falsificarea documentelor conducătorului auto sau utilizează aceste documente ori beneficiază de pe urma lor.

Totodată, aceleași autorități vor lua măsuri doar dacă șoferii ucraineni au comis, ”în mod repetat și persistent”, încălcări grave ale normelor de circulație legate de siguranța rutieră, de genul conducerea sub influența alcoolului, depășirea limitelor de viteză, conducerea sub influența drogurilor sau a altor substanțe cu efect similar, precum și un comportament care încalcă regulile de circulație rutieră și care a dus la deces sau la vătămare corporală gravă.

SURSA: NATIONAL.ro