Moda mașinilor electrice frânează brusc – Mașinile cu motoare pe combustie internă revin pe creștere (studiu Deloitte). Fabricarea unei baterii pentru maşini electrice poate genera tot atâta poluare cât şofatul pe benzină timp de 8 ani

editorial masini electrice poluareConsumatorii de pe pieţele dezvoltate, atât din Europa, cât şi de peste Ocean, se uită la preţ atunci când îşi aleg o maşină nouă, iar performanţa vehiculelor este pe primul loc în opţiunile cumpărătorilor din China şi Coreea de Sud, timp în care maşinile cu motoare pe combustie internă revin pe creştere în preferinţe pe anumite pieţe, relevă studiul "Deloitte 2024 Global Automotive Consumer", dat publicităţii vineri.

Potrivit cercetării, criteriul principal în alegerea următoarei maşini este preţul pentru consumatorii din Germania (55%), Japonia (58%) şi Statele Unite ale Americii (59%), iar calitatea produsului este pe primul loc pentru cei din India (65%) şi Asia de Sud-Est (62%).

Când vorbim despre performanţa vehiculelor, cumpărătorii din China (53%) şi din Coreea de Sud (55%) sunt în top.

Mașinile cu motoare cu ardere internă revin în preferințe

În acelaşi timp, maşinile cu motoare pe combustie internă revin pe creştere în preferinţele consumatorilor din anumite pieţe, respectiv SUA (67%, de la 58% în 2023), Asia de Sud-Est (52%, de la 50%) sau Germania (49%, de la 45% 2023).

Pe de altă parte, cei care optează pentru o maşină electrică au drept argumente: preţul mai redus cu alimentarea, în SUA (66%), Japonia (62%) sau Germania (50%), respectiv preocuparea pentru protecţia mediului şi costurile mai mici cu întreţinerea, în India (68%).

"Încetinirea ritmului de dezvoltare a vehiculelor electrice nu este încă foarte vizibilă în Europa, unde vânzările au înregistrat rate anuale semnificative de creştere, cel puţin pentru cele pe baterie şi modelele hibride (37%, respectiv 30% în 2023 faţă de 2022), potrivit Asociaţiei Europene a Producătorilor de Automobile. Totuşi, în ultima lună a anului trecut am asistat la o temperare a ritmului, posibil influenţată de piaţa din Germania, unde se remarcă o inversare de trend către maşinile pe combustie internă. În România, vânzările de maşini electrice au urcat cu peste 50% în primele 11 luni din 2023, depăşind 10% cotă de piaţă, dar evoluţia este incertă, având în vedere înjumătăţirea subvenţiei acordate de stat pentru aceste autovehicule", a declarat Ciprian Gavriliu, partener Servicii Fiscale la Deloitte România.

Dezavantajele electricelor

În ceea ce priveşte maşinile electrice full electrice, participanţii la studiu s-au declarat preocupaţi de timpul de încărcare, de autonomie, de preţ şi de eventualul cost cu schimbarea bateriei.

În plus, în cazul acestor maşini, majoritatea consumatorilor ia în considerare impactul bateriilor asupra mediului: India (89%), Asia de Sud-Est (77%), Coreea de Sud (69%), China (66%), Germania (64%), SUA (62%) şi Japonia (57%).

Conform studiului de specialitate, angajamentul unei mărci de autovehicule faţă de practicile durabile este "important" şi "foarte important" pentru consumatorii din India (56%), China (50%) şi Asia de Sud-Est (39%) şi "oarecum important" pentru cei din Japonia (54%), Coreea (41%), Germania (40%) sau SUA (36%).

La capitolul disponibilităţii de a plăti pentru dotările cu tehnologie, care permit conectarea autovehiculului la anumite surse de informare, acest trend rămâne ridicat printre consumatorii din India (71%), China (60%) sau Asia de Sud-Est (55%). O pondere mai redusă se înregistrează în cazul cumpărătorilor din Germania (20%), Japonia (23%) şi SUA (25%).

Metodologie

Studiului "Deloitte 2024 Global Automotive Consumer Study" a fost realizat pe un eşantion de aproximativ 27.000 de consumatori din 26 de ţări, dintre care nouă state europene (Austria, Belgia, Franţa, Germania, Italia, Marea Britanie, Polonia, Spania şi Turcia).

Deloitte furnizează la nivel global servicii de audit, consultanţă fiscală şi juridică, consultanţă, consultanţă financiară şi managementul riscului către aproximativ 90% din companiile prezente în topul Fortune Global 500 şi către mii de companii din sectorul privat.

În România, Deloitte este una dintre cele mai mari companii de servicii profesionale şi oferă, în cooperare cu Reff & Asociaţii | Deloitte Legal, servicii de audit, de consultanţă fiscală, servicii juridice, de consultanţă şi managementul riscului, consultanţă financiară, soluţii de servicii şi consultanţă în tehnologie, precum şi alte servicii adiacente.

Fabricarea unei baterii pentru maşini electrice poate genera tot atâta poluare cât şofatul pe benzină timp de 8 ani

Potrivit unui studiu aparţinând IVL The Swedish Environment Institut, fabricarea unui acumulator pentru vehicule electrice poate elibera în atmosferă tot atâta dioxid de carbon cât ar rezulta din conducerea unui vehicul pe benzină timp de 8 ani de zile.

Cu durată de exploatare limitată în timp şi atât de costisitori încât mulţi proprietari de vehicule electrice aleg să îi închirieze contra unui abonament lunar plătit companiei producătoare, acumulatorii cu tehnologie Li-Ion sunt obţinuţi în urma unui proces de fabricaţie laborios şi mare consumator de energie. Potrivit raportului publicat de institutul suedez, pentru fiecare 1 kWhr capacitate de stocare adăugată, fabricarea unui acumulator Li-ion degajează în atmosferă între 150 şi 200 kg dioxid de carbon (CO2). Având în vedere faptul că un acumulator tipic pentru vehicule electrice oferă capacităţi între 30 şi 100 kWhr, rezultă emisii de 5,3 – 17,5 tone CO2 în atmosferă, produse încă dinainte ca vehiculul electric să iasă pe poarta fabricii.

Jumătate din aceste emisii rezultă din producerea materiilor prime iar cealaltă jumătate din fabricarea efectivă a acumulatorilor. De asemenea, calculul presupune folosirea energiei electrice generată în proporţie de 50% din surse regenerabile, plasarea activităţii de producţie a acumulatorilor într-o ţară unde folosirea combustibililor fosili este predominantă generând estimări şi mai sumbre.

Comparat cu alternative hibride mai puţin dependente de propulsia electrică, un vehicul Tesla echipat cu un acumulator Li-Ion de capacitate mare este de până la trei ori mai poluant decât modelul rival Nissan Leaf, prevăzut cu un acumulator ce asigură doar parţial necesarul de energie.

Având în vedere procesul de fabricaţie mai puţin poluant, un autoturism convenţional cu motor pe benzină sau diesel poate fi condus 2.7 ani înainte de a egala emisiile de CO2 atribuite unui autoturism Nissan Leaf hibrid proaspăt ieşit pe porţile fabricii, sau 8.2 ani dacă luăm exemplul unui model Tesla complet electric.

Cercetătorii recomandă cumpărătorilor de vehicule electrice să nu opteze pentru o capacitate a bateriei mai mare decât este absolut necesar, dacă vor cu adevărat să protejeze mediul înconjurător.

Din păcate, reciclarea acumulatorilor la finalul ciclului de viaţă este in sine un proces consumator de energie şi permite doar recuperarea materiilor prime, astfel că impactul ecologic lăsat de folosirea acumulatorilor Li-ion rămâne la un nivel ridicat.

SURSA: https://soferidinromania.ro/fabricarea-unei-baterii-pentru-masini-electrice-poate-genera-tot-atata-poluare-cat-sofatul-pe-benzina-timp-de-8-ani/?fbclid=IwAR3VZwCVDvCn_7FA_8EhLqk4wNk2tWxanzF94DHIghzgIrnawGkXFOC6hI8