'Ele pot executa lucruri admirabile, dar în egală măsură şi lucruri abominabile în funcţie de comanda primită'
Autor: PROF. DR. LIVIU TURCU
"Loialitatea mea este una faţă de patrie, nu faţă de instituţiile şi ocupanţii trecători ale acestora. Patria este o entitate reală, fundamentală şi eternă; este cea care trebuie permanent vegheată, protejată şi căreia ai datoria să-i fii cu adevărat loial."
Mark Twain
Marile adevăruri sunt simple şi profunde. Nimic mai adevărat şi mai potrivit pentru înţelegerea lumii serviciilor secrete. Aura misterioasă ce înconjoară activitatea acestora sub umbrela secretizării are la bază un element de ordin psihologic: percepţia inaccesibilităţii majorităţii membrilor societăţii în cunoaşterea detaliată a activităţilor concrete ale acestor structuri instituţionale. Parte a "contractului social", serviciile secrete reprezintă de fapt un "cec în alb" dat puterii politice în numele colectivităţii în schimbul promisiunii de a asigura un anume statu-quo socio-politic, economic şi militar, cu un câmp de acţiune practic nelimitat atât pe plan intern, cât şi pe plan internaţional. Utilizând mijloace şi metode de lucru care mai ales în afara spaţiului teritorial depăşesc constrângerile de ordin legal şi moral atâtea câte sunt la nivel naţional.
Necunoaşterea la modul concret a acţiunilor serviciilor secrete provoacă în mod inevitabil la nivelul cetăţeanului de rând reacţii cât se poate de diverse: teamă, suspiciune, neîncredere sau, pentru unii, ca element psihic compensatoriu, un sprijin în "orb" necondiţionat. La acest capitol, ignoranţa nu naşte numai monştri, dar şi situaţii pur şi simplu hilare. De aici efortul perpetuu al factorilor politici de a îmbunătăţi percepţia publică a rolului acestor structuri şi de a inculca prin diferite modalităţi ideea contribuţiei pozitive a acestora la asigurarea "stării de normalitate".
În realitate, primul mare adevăr ce ar trebui să fie busola orientativă a cetăţeanului în legătură cu serviciile secrete este că aceste structuri nu sunt în general nici mai bune şi nici mai rele decât însuşi regimul politic şi factorii politici care le coordonează şi controlează. Serviciile secrete sunt prin definiţie structuri speciale de execuţie politică aparţinând arsenalului instituţional al regimului respectiv. Ele pot executa lucruri admirabile, dar în egală măsură şi lucruri abominabile în funcţie de comanda primită. Şi, cel mai adesea, într-o suită de activităţi ce include ambele categorii. Trebuie relevat în acelaşi timp că există în acest domeniu al muncii de informaţii un element de o complexitate şi relativitate rar întâlnite în alte domenii ale activităţii umane. Cu handicapul imposibilităţii de a face evaluări calificative generale care să depăşească în mod obiectiv un anume grad de probabilitate. Sunt situaţii în care un serviciu secret poate avea multe succese de ordin tactic, dar să eşueze în fapt la nivel strategic.
Un alt mare adevăr în mod paradoxal ignorat de opinia publică din necunoaştere sau ca victimă a manipulării politice este că aceste structuri instituţionale în esenţa lor transced sub aspect operaţional natura şi culoarea politico-ideologică a unui regim sau altul. Faptul că "omul sfinţeşte locul" se aplică în egală măsură atât naturii calificative morale a ocupanţilor structurilor politice coordonatoare, cât şi cadrelor de comandă din serviciile secrete. În acest sens, nu sunt tocmai rare situaţiile, altfel deja de notorietate, când între cadrul formal politic şi juridic care circumscrie activitatea serviciilor secrete şi realitate există decalaje surprinzătoare.
Un aspect mai puţin comentat din motive demne de înţeles este că toate regimurile politice, indiferent de culoarea politică şi ideologică, reflectă preocuparea conducătorilor acestora de a-şi asigura întotdeauna baza justificativă formală juridică şi legislativă ce le permite invocarea legitimităţii autorităţii de a stabili obiectivele şi priorităţile ce fac obiectul activităţii serviciilor secrete. O legalitate care apoi se extinde de jure şi de facto şi asupra serviciilor secrete.
Iată spre ilustrare un episod din istoria Argentinei. Generalul Jorge Rafael Videla, în calitate de şef al Guvernului argentinian, a folosit platforma politico-ideologică generală cunoscută sub numele de "Procesul Reorganizării Naţionale" pentru a transforma serviciul secret al SIDE într-o poliţie politică secretă cu sarcini nemijlocite în direcţia penetrării informative a mişcărilor politice de stânga, a sindicatelor, grupurilor de gherilă şi în general a tuturor organizaţiilor şi anturajului persoanelor considerate ca având poziţii ostile la adresa regimului militar. Mai mult, în baza aceleiaşi platforme politico-ideologice, SIDE a devenit alături de alte câteva servicii secrete din America Latină membră a consorţiului regional ce a acţionat pe aceleaşi coordonate în cadrul "Operaţiunii Condor".
Genul proxim pentru serviciile secrete este că toate, dar absolut toate, indiferent de natura regimurilor politice cărora le sunt subordonate, au în esenţă, indiferent de formulările utilizate, două sarcini fundamentale: apărarea statu-quo-lui politic, economic, social şi militar intern şi promovarea pe plan internaţional a intereselor naţionale. Personal, includ ceea ce uneori se defineşte separat ca fiind detectarea ameninţărilor la adresa intereselor naţionale ca o sarcină egal distribuită şi inclusă în atribuţiile menţionate atât serviciului intern, cât şi a celui extern. De unde şi caracterul fundamental defensiv al serviciului secret intern şi cel ofensiv ce caracterizează activitatea serviciului de informaţii externe. Două tipuri de activităţi care, sub aspect operaţional, impun o abordare foarte diferită şi inconfundabilă. Lucrurile se complică însă foarte mult şi, în fapt, creează diferenţa specifică cum se spune în logică între diferitele tipuri de servicii secrete naţionale atunci când conceptele de apărare şi de promovare ale intereselor naţionale sunt traduse, definite şi defalcate în strategii, planuri şi directive operaţionale.
Istoria a demonstrat cu prisosinţă că, deşi sună foarte impresionant şi liniştitor pentru opinia publică, apărarea şi promovarea intereselor naţionale nu se identifică 100% cu apărarea şi promovarea intereselor grupului sau clasei politice aflate la putere. Decalajul aminteşte de o cursă morganatică şi reflectă în realitate doar o aspiraţie. Nu sunt rare situaţiile în care interesele altfel calificate în mod normal ca fiind de sorginte naţională sunt sacrificate, negociate sau compromise în favoarea intereselor celor aflaţi temporar la cârma puterii. Este diferenţa, cum spunea Mark Twain, între patria eternă şi cea livrată în ambalaje politice şi ideologice de diferitele formaţiuni şi organizaţii politice aflate pe moment la vârful piramidei puterii.
Exemplele de ordin istoric ce confirmă acest lucru sunt extrem de numeroase. Analiza contextului căderii fostelor regimuri comuniste reflectă indubitabil modalitatea prin care fosta clasă politică, respectiv nomenclatură, şi-a negociat pe plan internaţional sau regional legitimizarea ca jucător politic dominant în cadrul noului sistem politic mai mult sau mai puţin democratic. Este evident că nici România nu a făcut excepţie de la acest proces. Tot în această categorie de situaţii se înscriu compromisurile de ordin personal făcute de unii lideri politici ai ţărilor mici şi mijlocii în raporturile cu marile puteri, cu consorţii economice şi financiare naţionale şi transnaţionale, cu organizaţii şi structuri ideologice, ezoterice ş.a.m.d.
Odată clarificate statutul şi rolul serviciilor secrete ca structuri speciale de execuţie a comandamentelor formulate de conducerea regimului politic, apare în mod inevitabil problema controlului acestora. În cadrul regimurilor autoritare, problema controlului se simplifică, întrucât persoana (de regulă, dictatorul) sau nucleul extrem de mic (precum în cazul juntelor militare) ce controlează sistemul puterii politice dispune discreţionar şi de modul de utilizare al serviciilor secrete. Când serviciile secrete, într-un astfel de regim, folosesc metodologia muncii informativ-operative pentru supravegherea, infiltrarea, manipularea, distrugerea organizaţiilor şi eliminarea fizică a persoanelor identificate ca opozanţi ai regimului, acestea se transformă în ceea ce se numeşte "poliţie politică secretă". Un calificativ care se aplică însă întotdeauna, fie din afara regimului politic respectiv atât timp cât regimul există ca atare, fie retroactiv în perspectivă istorică.
Serviciile secrete: între mit şi realitate (II)
'Sub aspect informativ-operativ lumea a devenit un
Autor: PROF. DR. LIVIU TURCU
14 ianuarie 2011
Când serviciile de securitate, aşa cum deja am menţionat, ale fostelor ţări comuniste sau ale regimurilor militare din Chile, Argentina, Grecia, Portugalia, Africa de Sud şi multe altele au folosit serviciile secrete ca instrument executiv în politica internă şi politica externă pe liniile de acţiune menţionate mai sus după schimbarea regimului, toţi factorii de comandă au făcut trimitere la disciplina şi subordonarea necondiţionată faţă de conducerea politică. Caracterul militar al majorităţii structurilor instituţionale ale serviciilor secrete nu a făcut decât să accentueze ca disculpare actul subordonării şi executării necondiţionate a sarcinilor primite. La cele menţionate se mai adaugă nu într-o proporţie neglijabilă circumstanţele favorizante negative ce ţin de caracterul şi conştiinţa personală a executanţilor. De absenţa unui sistem solid de valori civice şi morale, augmentat de fanatismul politic şi ideologic, de oportunism şi carierism birocratic. Aşa au fost şi continuă să fie posibile şi azi în acest tip de regim politic practicarea curentă a torturii, eliminarea fizică în absenţa sau cu participarea sumară şi măsluită a actului de justiţie, intimidarea, persecuţia şi discriminarea pe multiple planuri, etc. Execuţia adolescenţilor, practica violului multiplu şi aruncarea victimelor încă în viaţă din elicopter în apele îngheţate ale oceanului pot fi greu asimilate nu numai ca făcând parte din categoria intereselor naţionale, dar şi a însăşi lumii civilizate.
De remarcat faptul că, deşi în esenţă operaţiunile represive ale regimurilor autoritare vizau în primul rând consolidarea puterii politice a individului şi grupului aflat în vârful piramidei politice, comandamentele date sistemului politic instituţional şi îndeosebi structurilor de securitate au avut întotdeauna o puternică umbrelă justificativă ideologică. O platformă care de regulă s-a bazat pe mobilizarea şi sprijinul unei importante părţi a opiniei publice. Şi ideologiile fasciste şi cele comuniste au fost ideologii de masă. În acest sens în regimurile comuniste s-a folosit marota veşnicului pericol imperialist burghez în timp ce în regimurile autoritare militare menţionate mai sus era utilizat veşnicul pericol mortal al mişcărilor şi formaţiunilor politice comuniste, extins apoi "generos" la nivelul întregii stângi politice.
Pe plan intern, trecerea de la un regim politic la altul provoacă îndeobşte serioase seisme socio-politice cu efecte dintre cele mai dramatice şi la nivelul serviciilor secrete care sunt socotite a fi intim legate de fostul regim detronat. Ca atare, când nu sunt cvasi-desfiinţate, cum a fost cazul DINA înlocuită cu ANI în Chile, sunt epurate şi reformate serios cum a fost cazul SIDE, devenită S.I. în Argentina. În cazul regimurilor post-comuniste procesul, deşi neuniform, a fost mai degrabă unul de realiniere după modelul fostei clase politice care şi-a asigurat în mod abil continuitatea prezenţei şi legitimităţii pe eşichierul politic. Pe plan extern, relativitatea criteriului de calificare politică şi morală a unui regim şi a serviciilor secrete ce-i aparţin este şi mai vizibilă fiind dominată de interferenţa factorilor geopolitici, economici şi militari ce definesc configuraţia internaţională a momentului respectiv. Aşa se explică coabitarea volens nolens îndelungată a unor regimuri politice diametral opuse sub aspect politic sau ideologic.
În spiritul obiectivităţii trebuie precizat că nici regimurile democratice occidentale nu au fost şi continuă să nu fie perfecte la acest capitol în raport cu litera comandamentelor politice formulate. Este de notorietate constatarea, azi publică, făcută de foste cadre ale uneia dintre cele mai mari puteri occidentale că, deşi serviciul de informaţii din care a făcut parte se bucură în lumea serviciilor secrete de calificativul unei accentuate poziţii ideologice de dreapta, a avut totuşi surpriza de a descoperi că principalul lor aliat pe acelaşi profil se poziţiona practic în postura lui "mai la dreapta nu se poate". Viaţa îşi are însă ironiile ei şi una dintre acestea a fost şi faptul că în ultimul deceniu ce a precedat căderea regimurilor comuniste o mică ţară occidentală europeană care a devenit cu sprijinul şi consimţământul marilor puteri vârful de lance al promovării pe plan internaţional a drepturilor omului practica la nivelul propriei societăţi una dintre cele mai acerbe politici de supraveghere informativ-operative la adresa stângii politice. Infiltrarea organizaţiilor existente, supravegherea tehnico-operativă, intervenţia directă la nivelul corporaţiilor economico-financiare şi industriale pentru a bloca accesul profesional al celor supravegheaţi erau activităţi curente şi nu de excepţie. Şi nu în ultimul rând, serviciul în cauză era socotit a fi fost la propriu campion internaţional al numărului de interceptări telefonice şi alte mijloace de comunicaţie.
Alte servicii de informaţii aparţinând marilor puteri nici măcar nu fac un secret din faptul de a folosi sistemul SIGINT (colectarea informaţiilor de interes prin supravegherea semnalelor specifice mijloacelor de comunicare) ca principal mijloc de colecţie, sortare şi selecţie a informaţiilor de interes informativ operativ. Statele Unite, Marea Britanie, Germania, Franţa, Rusia, China, sunt doar câteva dintre acestea. În ultimele decenii din necesităţi de ordin operativ global s-au constituit adevărate constelaţii de alianţe tehnologice în domeniul SIGINT şi mai apoi pe plan tematic şi în domeniul HUMINT (human intelligence). Progresele ce mai însemnate în domeniul cooperarii internaţionale inter-servicii s-au făcut în domeniul combaterii terorismului, a proliferarii armelor de distrugere în masă şi par-ţial a activităţilor criminale transnaţionale.
Un efort remarcabil ce are la bază premiza teoretică că aceste teme reprezintă ameninţări de ordin universal şi depăşesc ca atare competiţia politică, ideologică, economică şi militară tradiţională, aşa cum este ilustrată de evoluţia relaţiilor internaţionale. O competiţie care altfel rămâne pe fond la fel de acerbă, avându-se în vedere faptul că în pofida publicităţii ce se face la nivelul opiniei publice, ponderea cooperării pe aceste teme continuă să reprezinte doar o fracţiune a activităţii serviciilor de informaţii externe naţionale. Afganistanul continuă să rămână câmpul competiţiei conflictuale între serviciile secrete ale Indiei, Pakistanului şi Iranului; Orientul Mijlociu rămâne în continuare scena competiţiei serviciilor secrete ale marilor puteri occidentale, ale Rusiei, Chinei, ţărilor arabe şi Israelului; fosta zonă aflată în sfera de interes a Uniunii Sovietice, a ramas terenul competiţiei conflictuale între serviciile secrete ale Rusiei, ale marilor puteri occidentale, ale Chinei, Turciei, Iranului şi serviciilor secrete renovate ale ţărilor est-europene sau a celor desprinse din federaţia sovietică; Africa continuă să facă obiectul operaţiunilor informativ-operative şi acţiunilor clandestine, inclusiv de natură paramilitară în care fostele puteri coloniale îşi dispută între ele sau cu mai nou veniţi precum Rusia, China, Japonia poziţiile de influenţă politică, economică şi militară; lista poate continua uşor până la acoperirea întregului spaţiu geografic al mapamondului, inclusiv Antartica şi spaţiul Artic. Sub aspect informativ operativ lumea a devenit mai mult ca oricând un "global village" adică un fel de "sat global" la nivelul interdependenţelor şi competiţiilor de tot felul.
Dacă pe plan politic în cadrul relaţiilor internaţionale epoca postbelică a adus cu sine fie şi în forme fragile un anumit modus vivendi caracterizat de convenirea unui sistem de limite comportamentale politico-militare ca expresie a "ordinii mondiale de tip bipolar" în domeniul competiţiei serviciilor de informaţii externe a fost menţinută tacit preeminenţa principiului "fiecare pentru sine". Pentru cei înclinaţi să invoce exemplele de strânsă cooperare, altfel de notorietate publică între serviciile de informaţii ale unor ţări aliate, cunoscătorii obiectivi ai lumii serviciilor secrete pot aduce numeroase contra-argumente incontestabile ce demonstrează în timp fluiditatea şi dinamica acestui tip de relaţii. Criteriile morale "clasice" cunoscute şi aplicate la nivelul relaţiilor umane interpersonale nu se aplică întotdeauna când este vorba de relaţiile internaţionale tocmai datorită principiului încă dominant al lui "înainte de toate fiecare pentru sine". Exemplele abundă şi de o parte şi de alta a fostei baricade ideologice a vechii ordini mondiale de tip bipolar: serviciile de informaţii franceze au sprijinit succesiv operaţiunile de înarmare ale Israelului, inclusiv pentru construirea reactorului nuclear de la Dimona pentru ca ulterior să schimbe cadrilul în sprijinul ambiţiilor nucleare ale Irakului; serviciile de informaţii americane au livrat Egiptului o întreagă bază de date de informaţii politico-militare despre Israel ca urmare a condiţiilor de bona fide puse de preşedintele Anwar Sadat pentru finalizarea Acordului Tripartit de la Camp David; la rândul lor serviciile de informaţii israeliene au desfăşurat ample operaţiuni informativ-operative pe teritoriul Statelor Unite în domeniile politic, militar şi tehnologic, multe dintre acestea fiind deja de notorietate publică; serviciile occidentale au sprijinit informativ-operativ ani de-a rândul regimul lui Sadam Husein în timpul războiului dintre Iran şi Irak, pentru ca ulterior, la începutul anilor ’90, să se întâmple ceea ce deja se cunoaşte; competiţia între serviciile de informaţii franceze şi cele americane au atins cote conflictuale atunci când au constatat că, în pofida colaborării în unele domenii s-au penetrat reciproc pentru promovarea intereselor economice şi de business; relaţiile între serviciile de informaţii ruse şi cele ale noilor state independent din fosta federaţie sovietică au urmat şi urmează cursul unui adevărat roller-coaster al cooperărilor şi penetrărilor reciproce în propriul interes sau ca proxi al unor terţe servicii de informaţii.
Încă o dovadă, dacă mai era nevoie, că prin definiţie serviciile secrete urmează de regulă necondiţionat litera comandamentelor dictate de conducerea regimului politic. Abaterile de la regulă sunt rare, iar când este vorba de marile puteri au caracter de excepţionalitate.
Continuare în curand
SURSA:jurnalul.ro