De la mobilitate urbană la faliment. Cazul Buzău sau modul în care resistematizarea unui bulevard poate da economia peste cap
Last Updated on 30/01/2024 by Iulian Gavriluta

Buzau oras in faliment43 de agenți economici din Buzău, care își desfășoară activitatea pe bulevardul central al orașului, reabilitat cu bani europeni, au formulat și semnat o petiție prin care le cer autorităților locale măsuri urgente pentru a rezolva o serie de probleme ce au apărut odată cu resistematizarea zonei.

Proiectul de mobilitate urbană, ce include benzi dedicate mediane pentru autobuze electrice și piste de biciclete, a dus la eliminarea locurilor de parcare. Agenții economici se plâng că au ajuns la un pas de faliment, întrucât, odată cu dispariția parcărilor, nu mai pot face aprovizionarea, iar numărul clienților a scăzut cu până la 30%.

” Proiectul de resistematizare a Bulevardului Unirii ne afectează grav. Începând cu trasarea și apoi resistematizarea zonei, un proiect ce ar fi trebuit să ne facă tuturor viața mai ușoară se dovedește că ne pune piedici imense în gestionarea activității zilnice. De mai bine de o lună, de când se aplică noile reguli, totul s-a transformat pentru noi într-un adevărat calvar. Lipsa parcărilor, a unor locuri minime pentru aprovizionare, hăituirea noastră și a clienților noștri de către poliție, toate fac ca afacerile noastre să aibă pierderi majore.

În medie, vânzările au scăzut cu aproximativ 30% și estimăm că în câteva săptămâni mulți dintre noi ne vom afla în situația de a închide și apoi de a da faliment! Pe noi nu ne-a întrebat nimeni ce ar trebui făcut în zonă, care ne sunt sugestiile pentru a participa activ să aducem plus valoare zonei, iar proiectul care ne-a fost prezentat inițial nu are nici o legătură cu rezultatul final și cu realitatea cu care ne confruntăm”, spun agenții economici în petiție.

Senatorul PNL de Buzău, Vlad Pufu, a vrut să afle mai multe despre proiectul care i-a bulversat nu doar pe antreprenori, dar în egală măsură și pe riverani și pe toți cei care circulă pe Bulevardul Unirii.

Parlamentarul a mers la ADR Sud-Est Brăila, autoritatea de implementare a proiectului, împreună cu doi consilieri locali. Iar de acolo a aflat că, de fapt, bulevardul central nu trebuia să arate așa cum este în prezent.

”În urma discuțiilor, concluzia desprinsă de mine este că acest proiect a pornit greșit ca abordare, în sensul în care sunt invocate doar sumele atrase, nu și utilitatea practică a proiectului final. Cert este că parcările au picat din start, știindu-se din capul locului că Uniunea Europeană încurajează prin aceste proiecte mobilitatea urbană prin folosirea transportului în comun, a bicicletelor și altor mijloace mai puțin poluatoare. Prin urmare, proiectul trebuia să fie gândit și adaptat special la nevoile municipiului, ceea ce nu s-a întâmplat.

Parcările trebuiau încadrate într-un proiect de ansamblu și plătite din bugetul primăriei. Un singur consultant realizează proiecte în mai toate primăriile din țară, ceea ce explică de ce toate proiectele seamănă între ele. Practic, consultantul respectiv are un proiect desenat pe care îl prezintă peste tot. Aici trebuie să intervină însă primarul/primăria, care trebuie să ceară ajustarea desenului pe particularitățile locale. Ce se vede azi la Buzău este rezultatul unei intervenții aproape inexistente din partea autorităților locale la proiectul prezentat”, spune senatorul Vlad Pufu.

Mai mult, acesta arată că banda dedicată transportului local, din cauza căreia apar blocaje în permanență, putea fi adaptată nevoilor orașului.

”Banda de pe mijlocul bulevardului, de exemplu, este în oglindă cu un proiect similar dintr-un oraș unde există și alte mijloace de transport în comun, ca tramvaie sau troleibuze. Nu era obligatorie banda pe mijloc! Soluția a fost, pur și simplu, aleasă de primărie.”, a subliniat senatorul liberal.

Senatorul Vlad Pufu arată că, deși trendul european vizează mobilitatea urbană și un transport prietenos cu mediul, proiectele de acest gen nu pot fi implementate brusc, pentru că riscurile necalculate și daunele provocate pot fi majore. ” Nu poți să-i obligi pe toți românii să meargă spontan pe biciclete și trotinete, renunțând la un reflex de standard de viață de zeci de ani”, spune senatorul.

Acesta anunță că va veni cu o variantă care să pună în valoare și să stimuleze dezvoltarea zonei comerciale.

Proiectul european poate suferi modificări, dar pentru asta va trebui ca municipalitatea buzoiană să fie de acord cu măsurile propuse și să plătească pentru ele.

SURSA: https://www.stiripesurse.ro/de-la-mobilitate-urbana-la-faliment-cazul-buzau-sau-modul-in-care-resistematizarea-unui-bulevard-poate-da-economia-peste-cap_3214911.html?fbclid=IwAR01bRoDnP03-EAGphlEPlbS5m3g27K23SkWhJChYfe_PsOK_AGU7WzmJW0#google_vignette