1 septembrie: INCEPUTUL ANULUI BISERICESC – anul 7527 de la FACEREA LUMII (2)

calendarAstazi este 1 septembrie: INCEPUTUL ANULUI BISERICESC. Vom intra deci in anul 7527 de la FACEREA LUMII.  Ziua de 1 septembrie are o semnificatie deosebita pentru crestinii ortodocsi, fiind inceputul anului nou bisericesc. Obiceiul calcularii anului eclezial, numit si Indiction, incepand cu prima zi de toamna vine din Antichitate.

Dupa traditia mostenita din Vechiul Testament, 1 septembrie este ziua in care a inceput crearea lumii si, in acelasi timp, momentul in care Mantuitorul a inceput propovaduirea Evangheliei Sale.

 Diferenta de trei luni intre inceputul anului bisericesc si anul nou civil are o explicatie simbolica si administrativa. Semnificatia simbolica, este legata de creatia lumii asa cum e relatata in cartea Facerii si tinuta in Legea veche iudaica - ziua intai din septembrie era ziua curatirii si poporul postea; din aceasta luna incepeau sa se numere anii poruncilor Vechiului Testament. Mai existau si alte motive pentru care evreii serbau in mod deosebit luna septembrie.

In aceasta luna, apele potopului au scazut si corabia lui Noe s-a oprit pe Muntele Ararat; Moise a coborat de pe Sinai cu tablele Legii; s-a inceput construirea cortului Domnului. Evreii si astazi incep calendarul cu luna Tisri, adica septembrie. Dar inceputul lui septembrie este si inceputul toamnei simbolizat ca anotimpul socotelilor lumesti si duhovnicesti, pentru a putea pune ,,un inceput bun” pentru perioada urmatoare. La fiecare inceput de an bisericesc, crestinii ar trebui sa-si faca o recapitulare, un bilant sufletesc. Asa cum acum se strang roadele pamantului, tot asa acum incepe un nou ,,ciclu al mantuirii”. Timpul a fost creat odata cu lumea ca un interval intre darul iubirii lui Dumnezeu si raspunsul omului la aceasta iubire. Astfel timpul masoara efortul nostru de crestere in dragostea lui Dumnezeu, intrucat fiintele create nu pot raspunde darului iubirii lui Dumnezeu decat treptat, in timp. ( Pr. Prof. Dumitru Staniloae, Teologia Dogmatica Ortodoxa, vol. I, Bucuresti, 2003, p. 190). Explicatia administrativa arata ca in Biserica din vechime, dupa incheierea verii avea loc intrunirea sinodului local, in cadrul caruia se facea un bilant si, firesc, se stabileau perspectivele pentru anul urmator. Tot in aceasta zi, Hristos si-a inceput activitatea publica, prin citirea in sinagoga a profetiei lui Isaia: „Duhul Domnului peste Mine, ca El m-a uns sa le binevestesc saracilor, m-a trimis sa-i vindec pe cei cu inima zdrobita, robilor sa le propovaduiesc dezrobirea si orbilor vederea, pe cei asupriti sa-i eliberez si sa vestesc anul bineprimit al Domnului”. Anul liturgic marcheaza etape duhovnicesti ale cresterii noastre in Dumnezeu. Deci scopul lui este formarea noastra, cresterea lui Iisus Hristos in noi. Anul bisericesc ortodox are un ciclu fix de date care comemoreaza sfintii pomeniti in fiecare zi, incepand de azi pana la sfarsitul lunii august a anului viitor, si un ciclu mobil, concentrat in jurul datei fluctuante a Pastilor. Anul bisericesc nu este identic cu anul liturgic. Acest ultim mobil, care are in centru comemorarea vietii si activitatii mantuitoare a lui Hristos este impartit in: perioada Triodului(calendarul prepascal, care cuprinde 10 saptamani dinaintea Pastilor), perioada Penticostarului (calendarul pascal propriu-zis, care cuprinde 8 saptamani, de la Inviere pana la Pogorarea Sfantului Duh) si perioada Octoihului, din restul anului, care variaza intre 40 si 26 de saptamani, in functie de fluctuatia datei pascale. Toate aceste perioade nu incep si nu se sfarsesc la date calendaristice fixe, ci variaza de la an la an, in functie de ziua Invierii. Prin urmare, in cursul fiecarui an bisericesc, ni se reprezinta si se reinnoieste (comemoreaza) intreaga viata si activitate a Domnului, in toate cele trei laturi sau aspecte ale misiunii Sale : cea de Invatator (profet), cea de Arhiereu (mare preot) si cea de Imparat sau Biruitor al pacatului si al mortii. Credinciosilor ortodocsi anul bisericesc le ofera posibilitatea trairii trecutului, prezentului si viitorului in prezentul continuu al Sfintei Liturghii savarsite in fiecare zi. Astfel, viaia pamanteasca a lui Hristos si cea a sfintilor nu este pentru Ortodoxie o tema de speculatie teologic-istorica abstracta, ci este o experienta vie, o anamneza retraita a lucrarilor mantuitoare a lui Hristos, comunicata credinciosilor prin energiile Lui necreate. Anul bisericesc este modul si mediul in care omul traieste in comuniune cu Dumnezeu inca din lumea aceasta a timpului si a materiei trecatoare.

Fiecare an, sa fie un timp al mantuirii in Hristos, un timp de sfintire a vietii noastre!

 

I.G.