O nouă lege intră în vigoare din luna septembrie. Cei vizați de această lege vor avea mai multe atribuții decât cele din prezent. Cenzorii și comisiile de cenzori vor avea, odată cu schimbarea legislației privind asociațiile, ce va avea loc în luna septembrie a acestui an, mai multe atribuții decât în prezent.
După cum stabilește legislația în vigoare, cenzorii sunt persoanele care urmăresc și asigură respectarea cadrului legal în administrarea bunurilor și a fondurilor bănești ale unei asociații de proprietari. Cadrul legislativ al asociațiilor de proprietari se va modifica în curând, prin intrarea în vigoare a Legii nr. 196/2018 privind înființarea, organizarea și funcționarea asociațiilor de proprietari și administrarea condominiilor. Actul o să intre în vigoare de la data de 28 septembrie 2018 și vor fi introduse noi sarcini pentru toți reprezentanții asociațiilor de proprietari, chiar și pentru cenzorii sau comisiile de cenzori. Conform Legii nr. 196/2018, cenzorul sau comisia de cenzori “sunt persoanele mandatate de asociația de proprietari să urmărească aplicarea prevederilor prezentei legi de către organele de conducere ale asociației de proprietari și să verifice execuția bugetului de venituri și cheltuieli conform prevederilor legale în vigoare”. Exact la fel ca și acum, o comisie de cenzori va putea fi formată dintr-un număr impar de membri, dar, spre deosebire de situația actuală, numărul acestora va fi limitat la cinci. Actuala legislație privind asociațiile, adică Legea 230/2007, cenzorii trebuie să verifice legalitatea actelor și documentelor, a hotărârilor, deciziilor, regulilor și regulamentelor, să verifice bugetul de venituri și cheltuieli, să verifice, de asemenea, gestiunea financiar-contabilă și să întocmească, cel puțin o dată pe an, rapoarte privind activitatea lui și gestiunea asociației, iar în timp aceste rapoarte sunt prezentate adunării generale. Noua lege anunță că cenzorii vor putea face controale neanunțate, iar rezultatele vor fi consemnate într-un registru unic de procese-verbale al asociației de proprietari. Aceștia trebuie să participe la adunările generale ale asociației și ale comitetului executiv, pentru a fi siguri că desfășurarea acestora respectă legislația din domeniu.
Sursa - avocatnet.ro
A.M.