SOFERI, ati stiut asta? NICIUN SERVICE din tara NU ESTE AUTORIZAT sa reconditioneze componente de caroserie. Cum trebuie acestea reparate legal?
Last Updated on 22/07/2018 by Iulian Gavriluta

Statii ITP Service autoNiciun service auto din țară nu este autorizat în prezent pentru a recondiționa bare de protecție, jante sau alte componente de caroserie, ci numai pentru reparații prin înlocuire a acestor componente, a declarat într-un interviu Mihai Dogărescu, șef departament supraveghere piață la Registrul Auto Român (RAR). Amenzile pot ajunge la 10.000 de lei.

Service-urile acuză că sunt prinse între ciocan și nicovală, în condițiile în care unii asigurători insistă pentru reparații și nu pentru înlocuire. În replică, asigurătorii spun că oficialii RAR și ASF fac parte din comisia de avizare a specialiștilor de constatare daune și că reparația este o soluție permisă în manualul de certificare a acestora.

Principalele declarații ale lui Mihai Dogărescu, șef departament supraveghere piață în cadrul Registrului Auto Român (RAR):

Service-urile auto pot să efectueze doar operațiile pentru care sunt autorizate. Autorizațiile se emit de RAR în urma unui audit tehnic. Momentan nu este niciun atelier autorizat privind recondiționarea componentelor.

În prezent, sunt autorizate peste 11.000 de service-uri auto la nivel național. Dintre acestea, 2974 sunt autorizate pentru reparație caroserie. Din cele 2974 service-uri autorizate pe caroserie, avem 841 de service-uri autorizate să intervină pe structura de rezistență a autovehicului - șasiu și caroserie autoportantă. Niciunul nu este autorizat să recondiționeze bare de protecție.

Pentru jantă, roată, nu a venit cineva ca să obțină autorizație sau care să prezinte documentație de reparație a unei jante - nu există documentație de reparație de la producătorul vehiculului sau al jantelor.

Dacă vorbim de partea din față a vehiculului vorbim de sistemul de protecție pietoni - bară față, capotă, aripi, stâlpul A - toate aceste componente au un regim special - sunt supuse la niște probe de impact - limite de absorbție - orice intervenție pe această componentă modifică cumva structura acelei componente. Pe recondiționări de componente nu este niciun service autorizat.

Au fost câteva plângeri la RAR în care Registrul a fost sesizat de câteva service-uri privind insisteța societății de asigurări de a menține soluția inițială precizată de asigurator. La o citire a legislației din asigurări, norma 20 care reglementează asigurările RCA se precizează la art 19, alin 12, că soluția finală de reparații este a unității reparatoare și din punct de vedere tehnic trebuie să înțelegem că aceasta este soluția corectă. Dacă asiguratorul insistă este o încălcare a Normei 20, iar acest lucru stă în atribuțiile ASF.

În ultima perioadă am primit până în 20 de reclamații - o parte de la service-uri, o parte de la societățile de asigurări.

Societățile de asigurări ne-au înștiintat că sunt service-uri care au efectuat reparații neautorizate - au făcut reparații pe structura de rezistență a vehiculului fără să aibă autorizație. Am făcut un control și service-urile care nu respectau autorizația au fost sancționate.

Din partea servie-urilor, reclamațiile au fost că asiguratorul insistă pe soluția inițială stabilită de specialistul de constatare daună. Am verificat și am sesizat ASF că acea societate de asigurări trebuie atenționata pentru a respecta legislatia.

De la 1 ianuarie până în prezent am făcut 215 controale în care s-au depistat ateliere neautorizate și au fost sancțiuni în valoare de 163.000 de lei. Comparativ cu anul trecut, cifrele sunt în scădere pentru că societățile au înțeles că trebuie să respecte legislația.

Amenzile sunt destul de mari - pleacă de la 3.000 de lei pentru lipsa inspecțiilor finale care să confirme că autovehiculul indeplinește condițiile de a reveni în circulație și până la 10.000 de lei pentru lipsa de autorizație."

Sursa - hotnews

A.M.