Un astfel de optional vizeaza o analiza tematica a catorva dintre operele memorialistice de detentie ale unor fosti detinuti politici anticomunisti in a caror scriitura este conturata imaginea infernului concentrationar si totodata a profilului comportamental atat al detinutului politic cat si cel al tortionarului. Indiferent de tipul de scriitura, fie ca vorbim despre o viziune romantata asupra infernului concentrationar, fie ca vorbim despre relatari – document despre sistemul carceral comunist , literatura de tip memorialistic este o oportunitate nu numai de a surprinde aspecte ale istoriei recente a Romaniei ci si un prilej de a intelege psihologia actorilor acestui regim politic si tipologiile umane , tipologii menite sa contureze un tip de societate care a marcat profund evolutia socio – culturala a poporului roman pe termen mediu si lung. In cadrul cursului elevii vor primi si informatii necesare de ordin teoretic , informatii menite sa contureze imaginea de ansamblu a genului memorialistic din literatura romana in cadrul careia sa particularizeze palierul memorialisticii de detentie , un palier inca insuficient explorat si exploatat in context interdisciplinar
Demersul educativ va stimula elevii spre un efort personal in intelegerea unor realitati sociale si mentale prin intermediul lecturarii si analizei de continut a unor scrieri cu caracter memorialistic , orientand astfel elevul nu spre o învăţare bazată pe memorizare, ci catre o înţelegere nuantata şi de profunzime a unor realitati continute in operele studiate.
Cursul optional adus in discutie poate viza , dincolo de obiectivele didactice , stimularea unor valori pozitive de ordin civic proprii societatii civile , valori care sa consolideze in randul elevilor o conceptie de tip democratic in masura sa respinga orice ideologie de tip autoritarist sau de tip totalitarist care ar putea pune in pericol drepturile si libertatile cetatenesti si ar conduce la alienarea societatii si indivizilor fata de valorile unei lumi civilizate.
In plan atitudinal se va incerca a stimula in randul elevilor o atitudine de tip participativ in plan civic , incurajarea acestora in a-si expune in mod liber opiniile si de a emite judecati de valoare pertinente prin care sa-si manifeste autonomia de gandire . Un astfel de climat de dezbateri faciliteaza in mod garantat achizitionarea de catre elevi a unui set de valori si de conceptii morale in masura sa determine autonomia personalitatii si manifestarea acesteia in plan social si cultural.
Repere tematice posibile :
Comunismul – stafia care devine realitate
1.Tancuri rusesti , grobianism proletar si propaganda egalitarista
2. Drumul spre lichidarea „ dusmanului de clasa ”
3. Exclusi si oportunisti – traiectorii intelectuale in epoca stalinizariii Romaniei
Calatorii prin Infern
1. Primele acorduri ale Infernului – Malmaison-ul
2. Fortul 13 – Prin hrubele deznadejdii
3. Pitestii – Voi cei intrati aici, lasati orice speranta!
4. La Gherla si la Aiud printre coridoarele mortii
Literaturizarea suferinţei şi spectacolul ororii
1. Memorialistica între adevărul istoric, sinceritatea confesiunii şi romantare
2. O literatura a suferintei
3. Spatiul detentiei – o calatorie in estetica uratului ( grotescull, diformul , hidosul )
Memorialistica detentiei in actualitate
1. Receptarea memorialisticii detentiei in mediul intelectual romanesc dupa 1989
2. Rolul mass-media in popularizarea memorialisticii detentiei
3. Pe urmele Memorialului Durerii
Alte modalitati de analiza
Seminarii de dezbatere cu fosti detinuti politici anticomunisti .
Inregistrarea si stocarea informatiilor – document , marturii directe despre infernul concentrationar comunist, analiza marturiilor istorice intre realitate si romantare
Literatura inchisorilor despre experienta carcerala
Tematici pentru portofolii :
Perspective auctoriale în memorialistica de detenţie.
Actul confesiunii
Arta portretului în literatura închisorilor
Percepţii asupra spaţiului concentraţionar
Valente ale discursului memorialistic concentrationar
Literatura fenomenului Pitesti: între obiectiv – fictiune – subiectiv
Fenomenul Pitesti în memorialistica detentiei
Literatura fenomenului Pitesti: diversitatea de perspective şi aspecte ale analizei
Obiectiv, subiectiv, ficfional în literatura fenomenului Pitesti
Perspectiva obiectiva: Virgil Ierunca şi Dumitru Bacu
Universul fictional la Paul Goma: arta portretului ,perspectiva, stilul, portretul torţionarului , confesiunea, memorialistul sub efectul fictiunii.
Receptarea critică a memorialisticii de detenţie în literatura romana
Adrian Constantin