Biroul Asiguratorilor Auto din Romania (BAAR) a purtat discutii si va mai purta discutii cu Registrul Auto Roman(RAR) pentru rezolvarea problemei masinilor cu volan pe dreapta, adevarate bombe pe roti, dupa cum arata, Madalin Rosu, presedintele BAAR. Daca interzicerea lor este aproape imposibila din cauza normelor europene, o reglementare mult mai stricta a inmatricularii si preturi mult mai mari pentru asigurare sunt doua variante de lucru.
In urma cu an, directorul RAR, George Dinca, arata ca interzicerea masinilor cu volan pe dreapta ar putea deveni posibila abia dupa iesirea efectiva din UE a Marii Britanii, cel mai mare stat european unde se circula pe partea stanga a carosabilului. Legea europeana spune ca nu pot fi afectate drepturile cetatenilor UE prin astfel de decizii considerate discriminatorii. Totusi, spune Madalin Rosu, presedintele BAAR, exista solutii chiar si inainte de iesirea Marii Britanii din UE, iar aceste solutii sunt cu atat mai de luat in seama cu cat in UE mai exista oricum o tara unde se circula pe stanga, Cipru. Potrivit lui Rosu, un model ce ar putea fi aplicat si in Romania este cel al Germaniei, acolo unde inmatricularea automobilelor cu volan pe dreapta nu este interzisa, dar este un demers aproape imposibil. ” Problema nu se pune neaparat in sensul interzicerii. Dar un set de reglementari mult mai stricte ar fi foarte util. Nici in Germania nu te resping, insa ca sa obtii certificatele de conformitate este un chin . Trebuie sa faci faci o multime de modificari. Oglinzile trebuie schimbate, farurile trebuie schimbate plus altele. Sa nu uitam ca, orice ar fi, riscurile sunt majore. Cand conduc cu volan pe dreapta, nu am vizibilitate in depasire. E un lucru cat se poate de banal.”, a declarat directorul BAAR. Rosu spune ca, acolo unde se poate, firmele de asigurare se protejeaza deja impotriva riscurilor generate de soferii care conduc automobile cu volan pe dreapta. „Pentru asigurari CASCO luam in calcul riscul mai mare fie prin impunerea unei fransize marite fie printr-un tarif mai mare. Am avut situatii cand nici nu am luat in asigurare astfel de masini. Sa ne uitam la profilul automobilelor cu volan pe dreapta. Ele sunt automobile vechi, cu o stare tehnica precara. Soferii lor sunt un risc pe sosea. Este clar ca ar trebui reglementate mai bine.”, a mai spus Madalin Rosu. Deocamdata, astfel de „penalizari” nu pot fi aplicate si pentru asigurarea RCA, insa situatia s-ar putea schimba in viitor.
” Din pacate, la RCA nu putem folosi, astazi, alte criterii pentru stabilirea tarifelor, in afara de capacitatea motorului si varsta soferului. Totusi,legea permite firmelor de asigurare sa foloseasca la stabilirea nivelului de bonus sau malus si alte criterii cu exceptia istoricului masinii. In masura in care vor exista date relevante in legatura cu daunalitatea pentru masinile cu volan pe dreapta, ar putea deveni un criteriu pentru ridicarea tarifelor aplicate celor care le conduc”, a explicat directorul BAAR. Biroul Asiguratorilor Auto din Romania (BAAR) aduna toate firmele de asigurare care vand RCA . Pe langa vechile atributii, care tin de gestionarea daunelor provocate in afara tarii de soferi asigurati in Romania si a celor provocate in Romania de soferi asigurati in afara tarii, BAAR a primit de anul trecut mai multe sarcini, devenind practic un „reglementator privat” al pietei asigurarilor. BAAR va gestiona baza de date CEDAM, care contine istoricul tuturor masinilor asigurate de-a lungul timpului in Romania, si va avea un serviciu propriu care va permite soferilor sa adreseze intrebari si chiar sa depuna plangeri in legatura cu relatia cu firmele de asigurare.
Sursa: capital.ro
A.M.