Si, totusi, ce este un branding de oras? Un simplu logo? Un indemn la reflectie pentru primaria orasului Buzau
Last Updated on 12/04/2018 by Iulian Gavriluta

logo primarie 4Cu ocazia prezentarii logoului municipiului Buzau, din data de 5.04.2018, edilul orasului ne face o „introductiune“ magistrala, menita sa ne edifice asupra a ceea ce inseamna un logo pentru urbea noastra. In acest sens, nu putem sa nu citam „memorabilele“ cuvinte rostite: „Buzaul trebuie reconstruit si material, dar trebuie sa il reconstruim si din punct de vedere al brandului.

 

Orasul trebuie sa aiba un brand important, asa incat sa cream atractivitate atat pentru locuitorii municipiului Buzau, cat si pentru turisti si pentru alti oameni de aici, din zona, din regiune (..).“   „E usor a scrie versuri (produce cuvinte - s.n.)/Cand nimic nu ai a spune,/Insirand cuvinte goale,/ Ce din coada au sa sune.“ Aceasta, ca o parafrazare a lui Eminescu. Scuze! Chestiunea pe care vrem sa o prezentam nu se preteaza la un citat din Marghiloman. Ramanem, prin urmare, la Eminescu.

Vedem necesar sa informam municipalitatea asupra faptului ca un brandig de oras presupune o diversificata strategie de punere in valoare a identitatii urbane si nu se limiteaza la un logo, care prea putin poate evidentia ceva, in lipsa incadrarii sale intr-un ansamblu de operatiuni demarate in acest sens. Aceasta, apropo de afirmatia potrivit careia, „orasul trebuie reconstruit si din punct de vedere al brandului“. Daca totusi nu il daramam, il putem, fireste, si reconstrui.

Nu stim ce specialisti se perinda sau, dimpotriva, stau pentru vecie in anturajul oficialilor din primaria urbei noatre, dar ne indoim de pregatirea lor in materie de branding de oras, daca ei concep faptul ca un logo reprezinta in sine identitatea unei localitati ( vezi spusele edilului!).

Acesti specialisti, pe care nu avem onoarea sa-i cunostem si carora nu le stim pregatirea profesionala, ar fi trebuit sa comunice „parintelui orasului“ faptul ca a crea un branding autentic de oras presupune o campanie de branding complexa, in care sa se vada o viziune originala si profesionalism in modul de a actiona. Scopurile unei campanii de branding sunt, in cele din urma, cresterea economica, imbunatatirea calitatii vietii cetatenilor si crearea unei stari de satisfactie efectiva a cetateanului raportata la locul in care isi duce existenta si de care se simte legat sufleteste. Cam la asta se asteapta, cum se zicea mai deunazi, superba clasa muncitoare. Nu zic bine, tovarasi?

Ce fel de atuuri poate avea un oras si cum pot fi ele exploatate? Pistele de fructificat sunt multiple, fie ca vorbim despre locuri care tin de istoria orasului, evenimente culturale autentice si de traditie (care or fi ele? s.n.), mediul natural si lista poate continua. Eccetera, eccetera, eccetera!

Daca iti propui sa faci un branding de oras trebuie, fara doar si poate, sa lansezi o dezbatere publica cu membrii comunitatii. Doar astfel iti pot contura o viziune, iti poti lista obiectivele si poti stabili o strategie de lunga durata. Cu o atitudine de autosuficienta, pornita de la o echipa de initiati in toate cele, dupa cum ei insisi se numesc, ne indoim ca acel item calitativ este cel scontat. Mentalitatea ca noi si doar noi ne pricepem la toate este, fara doar si poate, un semn al infantilismului.

Buzaul ca oras nu are atuuri pe plan turistic majore si nici nu stim in ce masura poate atrage investitori, insa poate targeta prin intermediul brandingului, daca acest branding este unui bine ales si realist. Ce trebuie sa inteleaga o administratie care vrea sa faca un branding de oras? Un brand imediat, exprimat eventual printr-un simplu logo, este o amagire. In prim plan, trebuie sa dezvolti concret orasul, in plan imagistic si nu numai, si abia apoi poti construi o campanie in jurul acestuia, o campanie care sa il faca apt pentru a fi competitiv. Doar astfel, locuitorii orasului vor crede efectiv in brandingul ofertat, la fel si investitorii si alti actori implicati. Daca nu vizezi un astfel de obiectiv complex, risti sa te hazardezi pe terenul unor visuri aiuristice. Orice specialist in domeniu iti poate confirma aceasta realitate. Brandul in sine reprezintă idea, pe cand brandingul reprezintă transmiterea acestei idei si sustinerea ei prin realitati vizibile.Brandul orasului sintetizeaza o suma a percepttiilor pe care oamenii le au in legatura cu acel oras si acestea vor influenta ulterior decizia de a vizita sau nu acea zona.

Daca te plimbi pe strazile orasului Buzau, nu doar ca resident, ci ca turist, s-ar putea sa ai surprize negative in ceea ce priveste aceasta perceptie. Pentru turist, punctele de atractie sunt minore, iar la acest capitol trebuie lucrat in mod special. Am inteles ca avem specialisti in acest sens! Cum este pus in evidenta turismul cultural urban? De ce strategie concreta beneficiaza? Ce poate vedea un turist in mod concret plimbandu-se pe strazile orasului? Sa fim seriosi! Pana cand nu vom avea actiuni culturale concrete, axate pe obiective turistice, acel branding de oras se reduce la niste discursuri fara acoperire in realitate. Asa ca reconstructia orasului, din punctul de vedere al brandului, mai bine zis, al brandingului despre care ne vorbesc oficialii nostril, risca sa fie un balon de sapun, dintr-un sapun care nu face clabuc.

Suntem fericiti ca avem un logo, nimic original ca demers, dar necesar unui branding posibil de success, insa nu stim in mod concret si pe durata lunga cum isi propune edilitatea sa creeze efectiv un branding de oras eficace. Asteptam cu ocazia acestei lansari a unui logo al orasului ca edilul sa fie mult mai concret si sa convinga auditoriul si, in cele din urma, sa convinga cetatenii asupra a ceea ce doreste autoritatea administrativa sa promoveze la nivel regional, national si, poate, chiar international, sa avanseze opinii legate de modul in care putem sa ne diferentiem de alte orase ale Romaniei prin ceea ce promovam si, de ce nu, in urma unei analize, sa identifice, sa spunem, ceea ce avem specific, valoros si atractiv atat pentru dezvoltarea afacerilor, cat si pentru atragerea turistilor.

Va spunem noi ce promoveaza mai concret municipalitatea! Invitam turistul, daca vrea sa se plimbe prin oras cu un autobuz, sa isi cumpere repejor bilet de la o toneta cu doar doi lei, daca nu vrea sa cumpere acelasi bilet la suprapret, cu trei lei, in autobuz. Cum se cheama asta? Promovarea nesimtirii? Branding de oras? Revenim. Ce am fi dorit de fapt sa auzim in timpul lansarii acelui logo al orasului? Un discurs analizat si cantonat pe obiective concrete.

Vrei un oras atractiv turistic? Atunci mergeti si reabilitati centrul istoric al orasului, ca, va asiguram, acest ansamblu arhitectonic este pe lista monumentelor istorice! Dotati orasul cu niste terminale pentru informarea turistilor, nu cu infochioscuri care s-ar putea sa stea inchise si sa ofere un serviciu cu nasul de ceara unei cuconite angajate prin cooperativa pile si relatii! Oferiti turistului un magazin de suveniruri, cooptand mesteri artizani, care sa execute suveniruri pentru a pune in evidenta identitatea locala! Valorificati pivnitele cladirilor istorice, creand acolo puncte de atractie diverse! Creati evenimente pe specificul centrului istoric al orasului! Unde va sunt specialistii? In plan economic si in ceea priveste imagistica urbana, gasiti si in acest caz cei mai buni specialist, care sa avanseze proiecte si sa fie ulterior implementate!

Ca cetatean al acestui oras nu sunt deloc convins ca se poate vorbi depre o strategie concreta in ceea ce priveste brandingul de oras . Crearea unui logo este laudabila, dar acel logo nu reprezinta decat o etapa a unui process complex si de durata. Insa uitasem un fapt essential: oficialii nostril nu discuta cu plebea. Ei au autosuficienta. Mai au si un auditoriu obedient, de la care poti colecta tone de crema de galbenele, in cazul in care trebuie sa se si aplece, daca asa o cere uzanta. Uite ca ne-am prins de figura asta abia la finalul articolului! Ce sa facem si noi?! Asa ignoranti cum suntem, mai treaca-mearga inca o predica in pustiu. Sal’tare, taica… si noroc!

Adrian Constantin