Inalta Curte de Casatie și Justitie (ICCJ) a decis ca marja de eroare tehnica a aparatelor radar aflate in dotarea Politiei Rutiere sa nu mai fie luata in calcul la stabilirea vitezei șoferului contravenient. Inregistrarea facuta de radar e singurul document valabil care nu mai poate fi astfel contestata apeland la calcule și interpretari legate de marjele de eroare in baza carora radarele au fost omologate și calibrate.
Decizia instantei este pronuntata, dar inca nu este aplicabila pentru ca nu a fost publicata in Monitorul Oficial. Pana mai ieri, șoferii știau ca pot ataca in instanta o amenda aplicata pentru depașirea limitei de viteza sau decizia politistului rutier de a le fi suspendat permisul de conducere in baza constatarii vitezei de rulare a autovehiculului cu ajutorul aparatelor radar. Aveau de partea lor un mic ajutor: acea marja tehnica de eroare admisa de +/- 3 km/h la viteze de pana la 100 km/h şi de +/- 3% din valoarea vitezei inregistrate in cazul vitezelor de peste 100 km/h in cazul radarelor aflate pe autoturisme stationate. Daca aparatul radar era montat pe o mașina aflata in mișcare din dotarea Politiei Rutiere "ajutorul" șoferilor era de 4 km/h la viteze de pana la 100 km/h şi de +/- 4% din valoarea vitezei inregistrate in cazul vitezelor de peste 100 km/h. Acum, toate aceste date tehnice sunt istorie.
Ce spune hotararea Curtii Supreme
Marja de eroare – care nu e "prinsa" in nici o lege rutiera și de care judecatorii tineau cont doar in functie de perceptia lor asupra cazului reclamat -, nu mai este acceptata in instanta. Inalta Curte de Casatie și Justișie (ICCJ) a desfiintat aceasta mica portita tehnica a șoferilor grabiti."In interpretarea şi aplicarea dispozitiilor pct. 3.1.1 din Norma de metrologie legala NML 021-05 „Aparate pentru masurarea vitezei de circulatie a autovehiculelor (cinemometre)", aprobata prin Ordinul directorului general al Biroului Roman de Metrologie Legala nr. 301 din 23 noiembrie 2005, cu modificarile și completarile ulterioare, erorile maxime tolerate pentru masurarea vitezei sunt cerinte metrologice aplicabile numai in procedura de atestare a unui cinemometru de catre entitatile prevazute la art. 4 din ordinul susmentionat, respectiv doar la momentul verificarii şi omologarii aparatului. Obligatorie, potrivit dispozitiilor art. 517 alin. (4) din Codul de procedura civila. Pronuntata, in şedinta publica, astazi 19 februarie 2018. Dupa redactarea considerentelor şi semnarea deciziilor, acestea se vor publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.Marja de eroare a radarelor Politiei Rutiere nu mai e luata in calcul in instanta. E decizia Instantei Supreme. Marja de eroare este admisa doar in procedura de omologare a aparatului, nu și la instantaCu alte cuvinte, marja de eroare este admisa doar in procedura de omologare a aparatului, nu și atunci cand inregistrarile radarului sunt folosite pentru aplicarea sanctiunilor la regimul rutier. In aceste conditii, contestarea imaginilor este imposibila in lipsa acelei marje tehnice de erorare desfiintata de decizia a ICCJ. "Pana acum, judecatorii aplicau legea in mod diferit. Unii acceptau marja de eroare a acestor aparate radar, altii nu tineau cont de ea. Aplicarea legii avea diverse interpretari și se facea numai in "minus" pentru ca se lua in calcul prezumtia de nevinovatie. Aceasta decizie a ICCJ unifica practica in interesul legii la nivelul intregii tari, la nivelul tuturor instantelor, semn ca nu se va mai lua in calcul marja de eroare a aparatelor radar. Acea eroare e valabila doar la calibrat, la omologare.In acest context, putem spune ca, deși acest lucru e imposibil, toate aparatele radar ale Politiei Rutiere sunt perfecte. Cat arata, cu atat a condus șoferul. Doar Parlamentul poate indrepta lucrurile prevazand direct in lege acesta marja de toleranta ca și in alte state europene. Ar putea sa introduca aceasta problema a marjei de eroare in lege pentru ca cum nu exista. Era aplicata doar pornind de la faptul ca marja de eroare a fost admisa la calibrarea și omologarea aparatelor", ne-a explicat avocatul Mirce Ursuta.
Specialiștii spun ca decizia e contrara cu normele europene
Decizia ICCJ – despre care specialiștii spun ca e contrara cu normele Europene -, e pronuntata, dar inca nu produce inca efecte pentru ca nu a fost publicata in Monitorul Oficial. Actul care face referire la excluderea marjei de eroare a aparatelor radar e in stadiul de redactare.
Pentru agentii rutieri e mai simplu: mai putine contestatii
In ceea ce-i privește pe agentii rutieri, nimic nu se va schimba in modul lor de actiune. Ei vor folosi ca și pana acum aceleași radare in baza carora vor redacta procesele verbale de constatare a incalcarii regimului de viteza impus de lege. "Experienta i-a invatat pe agentii rutieri sa nu sanctioneze șoferi care ruleaza la limita vitezei. Se feresc pentru a evita orice dubiu cand e vorba de cativa kilometri pe ora care fac diferenta, iar procesul verbal de contraventie putea fi astfel demontat in instanta. Acum, e mai simplu pentru ca șoferul nu va avea cum sa mai conteste viteza inregistrata de aparatul radar pentru ca a fost eliminata marja de eroare", ne-au spus reprezentanti ai Politiei Rutiere.
E.S.