Mai putem duce? Un NOU VAL DE SCUMPIRI LA ALIMENTE ne va afecta buzunarele in urmatoarele saptamani

AlimenteUn nou val de scumpiri la alimente va lovi buzunarele romanilor pana la Paste. Suntem printre europenii care dau foarte mulți bani pe mancare. Asa se explica și avalansa de magazine din zona de retail alimentar. Vestea proasta este ca anul acesta vom cheltui și mai mult pentru produsele de baza. 

Sindicatele din industria alimentara avertizeaza: „Un nou val de scumpiri la alimente va lovi buzunarele romanilor pana la Paste“. Semnalul de alarma a fost tras inclusiv de guvernatorul Bancii Centrale, Mugur Isarescu, inca de la finele anului trecut. Matematic, lucrurile nici ar fi putut sta altfel: creste economia (avansul a fost de 7% in 2017), creste inflatia, explodeaza preturile.Tragand linie dupa prima luna din acest trimestru, fructele prospete au avut preturi cu peste 3% mai mari fata de luna anterioara, urmate de legume si citrice. Conform Institutului National de Statistica, rata anuala a inflatiei a urcat, in ianuarie 2018, la 4,3% de la 3,3% in decembrie, in timp ce produsele alimentare s-au scumpit, in medie, cu 3,79%, iar cele nealimentare cu 6,23%, fata de perioada similara a anului trecut. In acest context, Banca Nationala a revizuit in crestere la 3,5% prognoza de inflatie penstru sfarsitul lui 2018, dupa ce prognoza anterioara era pentru o inflatie de 3,2%.Drept urmare, reprezentantii Federatiei Sindicatelor din Industria Alimentara estimeaza un plus de 6-8% pentru alimente, in aceasta primavara, explicatia fiind simpla: electricitatea, gazele, energia termica si combustibilul reprezinta aproximativ 6% din costul final al unui produs alimentar. „Energia electrica este mai scumpa, la fel si gazele. Mai mult, evolutia cursului influenteaza pretul materiilor prime din import. La toate acestea se adauga transportul, mai scump din cauza combustibilului“, puncteaza acestia.

Dependenti de importuri

Privind din afara, toate aceste scumpiri datorate, printre altele, si importurilor, apar „ca un nonsens“: pe de o parte suntem „o putere agricola“ in Uniunea Europeana, pe de alta importurile de produse alimentare au depasit 5 miliarde de euro. Sorin Minea, presedintele Romalimenta, declara recent pentru un post de televiziune ca cel mai important factor este tocmai cresterea cursului euro si dependenta noastra fata de importuri. „Intr-o economie de piata, preturile sunt dictate de cerere si oferta, iar atunci cand vorbim de preturi trebuie automat sa vorbim de costuri – costuri de productie, de materii prime etc“, evidentiaza si reprezentantii REWE Romania starea de fapt a lucrurilor (n.r. – retailerul german Rewe detine in Romania lantul de magazine ­Penny Market). Cu siguranta, continua acestia, vom asista la o presiune pe zona preturilor cauzata de o serie de factori precum cresterea accelerata a salariilor (relevanta pentru produsele de panificatie), a costurilor cu utilitatile, a carburantilor, a materiilor prime (in continuare ne confruntam cu o productie insuficienta pentru categoria de lactate si branzeturi), toate acestea legate de variatia cursului de schimb. Și, in mod sigur, orice crestere de cost din lantul de productie-distributie afecteaza si pretul final.Unele tendinte de crestere sunt observate si la nivel international. Althea Spinozzi, trader de vanzari la Saxo Bank, puncteaza, totusi, avantajul de a recunoaste aceasta perioada de expansiune economica, astfel incat sa te poti pozitona mai adecvat pentru a obtine beneficii. „Industriile care vor beneficia sunt chiar cele pe care le-am vazut pentru prima oara suferind din cauza crizei financiare din 2008: orice industrie care este direct expusa cheltuielilor de consum. Marfurile de consum, comertul cu amanuntul si afacerile imobiliare sunt printre cele care vor beneficia cel mai mult, deoarece acum consumatorii au mai multi bani pe care ii pot cheltui. O economie in crestere inseamna salarii in crestere, inseamna ca vom vedea mai multi oameni in magazine, gata sa cheltuiasca bani“, declara Spinozzi.Mai multe magazine in orasele mici La nivel local, avalansa de magazine deschise de catre marile companii din retailul alimentar, in ultimii ani, a plasat Romania intre tarile cu cea mai rapida dezvoltare din regiune. Iar previziunile iau in calcul acelasi ritm si pentru urmatorii ani.

Practic, au fost create mii de locuri de munca in sute de mii de metri patrati de spatii comerciale, dupa ce s-au investit miliarde de euro. Kaufland, Auchan, Mega Image, Penny, Lidl sau Carrefour se afla printre retailerii cu cea mai rapida dezvoltare pe segmentul alimentar. Iar multi dintre acestia si-au dezvoltat retele chiar si in orasele mici unde nivelul chiriilor este mai scazut. „In noul an financiar (martie 2018 – februarie 2019), ne mentinem dinamici si vom deschide zece noi magazine, inclusiv in orase de dimensiuni mici. In medie, angajam peste 100 de persoane in fiecare magazin nou deschis si, in acest an, in urma investitiilor planificate pentru extindere, vom crea peste 1.000 noi locuri de munca in Romania“, spune Valer Hancas, Director Comunicare & Corporate Affairs, Kaufland Romania. Statisticile arata ca retailul prin lanturile mari de magazine are o pondere de 62,4% in Romania fata de 90% in tarile dezvoltate, in ultimii doi ani, comerciantii concentrandu-se si pe deschiderea magazinelor de proximitate si a magazinelor de format mic.

Sursa: capital.ro

A.M.