In acest an se modifica tarifele de referinta ale politelor de asigurare de raspundere civila auto RCA. Vicepresedintele ASF Cornel Coca Constantinescu a explicat ca unii soferi vor fi obligati sa plateasca mai mult pentru asigurarea auto, intrucât calculele vor fi realizate dupa coordinate noi, in functie de clasele bonus-malus.
„Aceste tarife vor fi calculate astazi dupa alte coordonate decât au fost in anul precedent si este foarte important ca ele sa ramâna in zona acelui buffer de 36%, numit de noi Factorul N, si care face diferenta dintre clientii cu risc scazut si mediu si clientii cu risc ridicat”, a spus oficialul ASF, al carui mandat acopera sectorul de asigurari din portofoliul institutiei. „Clasele de bonus-malus influenteaza tarifele de referinta, pentru ca apare un factor de corectie determinat de nevoia de a creste rezervele tehnice sau de a avea in vedere cât la suta vei fi bonusat pentru un anumit numar de evenimente”, a mentionat Cornel Coca Constantinescu. „Bonus”-ul reprezinta reducerea pe care o pot obtine soferii cu un istoric bun (fara accidente) fata de aceste tarife, iar „malus”-ul este majorarea ce se poate aplica tarifelor de referinta, in cazul soferilor cu istoric rau (cu accidente).
“Pentru ultimii cinci ani, am avut trei sisteme de bonus-malus. Unul cu bonus de 14 (reducere de 30%) si malus de 8 (cu penalizari de 200%), urmat de un alt sistem in care aveam bonus de 32%, partea din ordonanta de Guvern prin care s-au si plafonat tarifele de referinta. Iar in prezent avem un alt sistem, cu 8 clase de bonus (reduceri pâna la 50%) si 8 clase de malus (penalizari de pâna la 180%). Acestea influenteaza tarifele, pentru ca apare un factor de corectie determinat de nevoia de a creste rezervele tehnice sau de a avea in vedere cu cât la suta vei fi bonusat pentru un anumit numar de evenimente si clasa de bonus in care te afli”, a explicat Cornel Coca-Constantinescu. Potrivit acestuia, soferii care detin mai multe autovehicule vor fi avantajati. “In noua lege a RCA am venit si cu un plus in ceea ce priveste protectia consumatorului. De exemplu, consumatorul care are in proprietate mai multe autovehicule va avea clasa de bonus cea mai favorabila. Incercam, astfel, sa incurajam comportamentul adecvat in trafic, ca oamenii sa primeasca discounturi, sa fie bonusati; si, desigur, cei care migreaza in zona de malusare, care au accidente sau un comportament inadecvat, sa fie determinati sa migreze spre zona cealalta, de bonus”, a spus oficialul ASF.
Cum poti afla in ce clasa de risc te incadrezi?
Luna trecuta, Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF) a lansat pe site-ul propriu o sectiune unde soferii pot cauta in ce clasa de bonus-malus se incadreaza. Cautarea se poate face simultan pentru maximum cinci vehicule, iar criteriile de cautare sunt numarul de inmatriculare sau numarul de identificare a autovehiculului (seria de sasiu). Rezultatele furnizate reprezinta incadrarea in clasa B/M pentru fiecare autoturism in parte, pentru data de referinta aleasa, precum si alte detalii privind polita RCA (compania de asigurare, durata contractului). „Acest instrument ofera un plus de transparenta in ceea ce priveste detaliile contractelor RCA si, de asemenea, informeaza in permanenta asiguratii cu privire la clasa de B/M in care sunt incadrati. Consider ca aplicatia pe care am lansat-o astazi va fi foarte utila consumatorilor, pentru ca sistemul bonus-malus are un rol esential in determinarea tarifului politelor auto obligatorii”, a declarant, luna trecuta, Leonardo Badea, Presedintele ASF.
Sursa: capital.ro
A.M.