FOTO grafic – MARILE SCHIMBARI FISCALE de la 1 ianuarie 2018. Afla aici detalii despre ce se intampla cu PILONUL II de pensii, PFA-urile sau cu cat vor creste IMPOZITELE LOCALE
Last Updated on 28/12/2017 by Iulian Gavriluta

BaniIncepand cu data de 1 ianuarie 2018 se schimba complet filosofia fiscala in sensul ca angajatorii nu vor mai plati contributiile sociale, acestea trecand in seama angajatilor. Raman astfel doar doua contributii sociale: CASS si CAS si salariul brut trebuie sa fie mai mare cu 22%. Salariul minim brut pe economie creste astfel de la 1.450 de lei la 1.900 de lei, iar impozitul pe venit scade la 10% de la 16%.

 

Toate aceste modificari nu ar trebui sa modifice salariile nete daca patronii aleg sa pastreze costurile cu salariatii la acelasi nivel. Tot din prima zi a anului 2018, cuantumul brut al salariilor de baza, precum si cuantumul brut al sporurilor, indemnizaţiilor, compensaţiilor, primelor, premiilor si al celorlalte elemente ale sistemului de salarizare care fac parte din salariul lunar brut, de care beneficiaza functionarii publici se majoreaza cu 25% faţa de nivelul acordat pentru luna decembrie 2017. In situatia in care salariile majorate cu 25% depasesc nivelul prevazut de lege, se acorda salariile prevazute de lege, se arata in raportul privind bugetul pe 2018. Salariile functionarilor publici din cadrul aparatul propriu al consiliilor judeţene, primarii si consilii locale si din serviciile publice din subordinea acestora, se stabilesc prin hotarare a consiliului local, a consiliului judeţean sau a Consiliului General al Municipiului Bucuresti. Cei afectati vor fi salariatii din industria IT, care nu au impozit pe venit, si parte dintre bugetarii cu functii pentru ca legea salarizarii unitare nu permite cresteri peste brutul prevazut in grila unica pentru anul 2022. Unele instituţii au prevazute diferenţe mici intre salariile din 2017 si 2022, care nu mai permit cresterea de 25% de la 1 ianuarie. De exemplu, un director general adjunct, gradul I, care in 2017 castiga 10.000 de lei brut, pierde in urma comasarii contribuţiilor aproape 1.000 de lei din salariul net.

Costul angajatorului va fi incepand cu 1 ianuarie 2018 cu pana la 10 lei mai mic, in functie de venit, pentru contractul obisnuit de munca (timp normal de 8 ore pe zi), in care salariul net se pastreaza la acelasi nivel. In cazul companiilor IT, daca acum costul total al firmei este de 147% raportat la net, incepand cu 1 ianuarie 2018, costul va fi de 157% raportat la acelasi net. Pentru o Persoana Fizica Autorizata care determina impozitul in baza normelor de venit, acum, datoreaza contributii sociale si impozit 32% raportat la norma de venit, iar incepand cu 1 ianuarie, costul va creste la 40% raportat la aceeasi norma de venit. Mai mult, cresterea costului cu taxele pentru PFA este de 26% fata de costul din 2017, considerand pentru pensii venitul minim asigurat. Referitor la persoanele care au venituri din drepturi de autor, in 2017, inca se retin la sursa contributii si impozit de 21,5% raportat la net. Din 1 ianuarie 2018, contributiile sociale si impozitul retinute la sursa pentru acelasi beneficiu net vor creste la 33,5%. Acest lucru inseamna ca in cazul celor care obtin venituri din drepturi de autor, impactul va fi semnificativ: vor fi nevoiti ori sa renegocieze o crestere a valorii contractului de 12% raportat la beneficiul net actual, ori vor suferi pierderi de 10% la suma neta incasata. Aceste calcule au fost realizate de catre Romanian Software, furnizor de solutii software in domeniul resurselor umane.

Situatia PFA-urilor si a drepturilor de autor

In ceea ce priveste PFA-urile cu norma de venit, este de asteptat ca ”Revolutia Fiscala” sa impacteze preponderent tot industria IT, pentru ca mare parte dintre companiiledin domeniu colaboreaza cu persoane fizice autorizate. Pentru a exemplifica impactul modificarilor, ne referim la situatia unei persoane fizice autorizate, care determina impozitul in baza normelor de venit. Pentru anul 2017, norma de venit anuala in Bucuresti pentru acest domeniu de activitate a fost de 28.000 lei. In acest caz, PFA datoreaza contributii sociale si impozit 32% raportat la norma de venit. Incepand cu 1 ianuarie 2018, costul va creste la 40% raportat la aceeasi norma de venit. Modificarile care duc la acest rezultat sunt urmatoarele: reducerea cotei impozitului de la 16% la 10%, cresterea cotelor contributiilor sociale de la 10,5% la 25% la pensii si de la 5,5% la 10% la sanatate, modificarea bazei de calcul al contributiei la pensii, aceasta fiind incepand cu ianuarie 2018 venitul asigurat, care nu poate fi mai mic decat salariul minim (anterior era norma de venit). Cresterea costului cu taxele pentru PFA este de 26% fata de costul din 2017, considerand pentru pensii venitul minim asigurat. Referitor la persoanele care au venituri din drepturi de autor, in 2017, inca se retin la sursa contributii si impozit (am considerat in acest caz optiunea pentru retinerea impozitului final) de 21,5% raportat la net. Din 1 ianuarie 2018, contributiile sociale si impozitul retinute la sursa pentru acelasi beneficiu net vor creste la 33,5%. Acest lucru inseamna ca in cazul celor care obtin venituri din drepturi de autor, impactul va fi semnificativ si vor fi nevoiti ori sa renegocieze o crestere a valorii contractului de 12% raportat la beneficiul net actual, ori vor suferi pierderi de 10% la suma neta incasata.

Ce se schimba pentru mediul de afaceri

Pentru mediul de afaceri doua modificari sunt extrem de importante: introducerea split TVA si plata impozitului pe cifra de afaceri pentru toate companiile care au cifra de afaceri anuala de pana la 1 milion de euro. Companiile si persoanele platitoare de TVA, indiferent daca vor avea sau nu obligatia de a implementa sistemul de plata defalcata, vor fi atrase in sistem de la 1 ianuarie 2018, atata timp cat vor intra in relatii cu furnizori care trebuie sa aplice mecanismul conform legii, a explicat Raluca Baldea, director Deloitte Romania, citata de ZF. In urma modificarilor din Parlament, split TVA a devenit optional pentru marea majoritate a firmelor si obligatoriu doar pentru doua categorii – cu restante de TVA si in insolventa. Dar, adauga reprezentantul Deloitte Romania, in practica, sistemul nu va avea impact doar pentru categoriile pentru care este obligatoriu. Obligatia pentru toate persoanele inregistrate in scop de TVA de a plati taxa defalcat catre furnizorii aflati in sistem va aduce cel putin un cost administrativ. Vor fi necesare verificari in registrului platitorilor, precum si urmarirea platilor, a mai spus Raluca Baldea. In cazul platii eronate se va aplica o penalitate de 0,06% pe zi atat la client, cat si la furnizor, din suma platita eronat daca nu este corectata in 7 zile lucratoare. Cealalta schimbare se refera la reincadrarea microintreprinderilor in sensul ca plafonul maxim de considerare a unei microintreprinderi sare de la 500.000 de euro la 1 milion de euro cifra de afaceri pe an. Impozitul este 1% din cifra de afaceri. Senatul a decis ca firmele cu un capital social subscris de cel putin 45.000 lei si cel putin 2 angajati vor putea opta pentru impozitul pe profit, de 16%, in locul impozitului pe cifra de afaceri, de 1%. In prezent, 96% dintre firmele autohtone cu cifra de afaceri sub 1 milion de euro indeplinesc criteriile stabilite.

Scad tarifele pentru roaming

De la 1 ianuarie 2018 vom avea parte de o scadere a tarifelor pentru roaming si de o crestere a volumului de date. Astfel, volumul de consum rezonabil va creste cu aproximativ 22% faţa de cel aplicat in perioada 15 iunie – 31 decembrie 2017. Apoi, depasirea acestui volum poate duce, daca furnizorii practica asta, la o suprataxare, chiar si in cazul in care traficul inclus nu a fost complet epuizat. In prezent, suprataxa este de maximum 7,7 euro pe GB sau 0,77 eurocenţi pe MB. De la 1 ianuarie 2018, aceasta va scadea la maximum sapte euro per GB sau 0,6 eurocenţi per MB, fara TVA. Totodata, de la 3 ianuarie 2018, scade cu 16% suprataxa pentru apelurile primite, de la 1,08 la 0,91 eurocenţi/minut. ANCOM a anuntat la inceputul lunii decembrie ca tariful la interconectare va scadea, dar nu mai devreme de martie 2018. Autoritatea va redacta un proiect de decizie prin care va propune reducerea tarifelor de interconectare la retelele de telefonie mobila cu 12,5%. Asta inseamna ca de la 0,96 eurocenti pe minut tariful scade la 0,84 eurocenti/minut.

Bani mai putini pentru bugetele locale

Plenul reunit al Parlamentului a respins recent amendamentul adoptat de comisiile de buget care prevedea cresterea de la 71,5% la 100% a cotelor defalcate din impozitul pe venit care se transfera catre bugetele locale, pentru a compensa diminuarea cotei din impozitul pe venit de la 16% la 10%. Astfel, trecerea contributiilor de la angajator la salariat de la 1 ianuarie va genera cresterea taxelor si impozitelor locale in multe localitati, cu afectarea semnificativa a mediului de afaceri si a IMM-urilor. De exemplu, la Botosani este avuta in vedere o crestere a taxelor locale in medie cu 18%, iar la Vaslui taxele si impozitele locale vor fi majorate in 2018 cu 10-20% de la 1 ianuarie 2018. Impozitul va creste, in medie, cu 11% pentru cladiri rezidentiale, persoane fizice, cu aproximativ 10% pentru terenuri intravilane cu constructii si in medie cu 20% pentru autoturisme. La Arad, impozitul pe teren va crestere de la 9.100 de lei/ha la 9.600 de lei/ha in zona A a localitatii, de la 6.500 de lei/ha la 6.900 de lei/ha in zona B, de la 4.000 de lei/ha la 4.200 de lei/ha in zona C si de la 2.200 de lei/ha la 2.300 de lei/ha in zona D. La Bacau cresc unele taxe pentru comercianti si de sase ori iar la Buzau este avuta in vedere o crestere cu 10% a taxelor si impozitelor locale.

Scade Pilonul II de pensii

Contributia obligatorie la Pilonul II de pensii private scade de la 5,1% la 3,75%. Raportul dintre brutul din 2017 si cel de la 1 ianuarie 2018 este de 1:1,185. O mentinere a contributiei la Pilonul II de pensii de 5,1% in 2018 ar fi insemnat o suma mai mare varsata in acest cont odata cu cresterea salariului brut ca urmare a trecerii contributiilor de la angajator la angajat. Guvernul a redus astfel contributia nu la 4,3% cat ar fi ponderea pentru mentinerea sumei varsate la Pilonul II ci la 3,75%. Rezulta ca toti cei care cotizeaza la acest pilon vor avea pensii mai mici. Sistemul de pensii private Pilon II este o importanta parghie de siguranta pentru viitorii pensionari si, in acelasi timp, un factor de stabilitate in economia romaneasca. Suma acumulata in conturile lor este de 38 de miliarde de lei, din care castigul total din investitii este de peste 7 miliarde de lei. Peste un milion de participanti au mai mult de 10.000 de lei in cont, iar valoarea medie a unui cont este de 5.500 de lei. Potrivit unor studii independente realizate de catre institutii precum OECD si Better Finance, Pilonul II din Romania se situeaza in topul celor mai performante fonduri de pensii private din statele europene.

A.D.

noutati fisc