MASA DE CRACIUN – cuvantul magic „CUMPATARE”. Cititi aici SFATURI ESENTIALE despre cum, ce si cand sa mancati

Masa de CraciunMasa de Craciun nu inseamna doar multa mancare, calorii in plus si kilograme de dat jos cu greu dupa sarbatori. Craciunul este mai mult despre stare de spirit, ritualuri si mici bucurii, asa ca iti oferim sfaturi usor de pus in practica pentru sarbatori originale, gustoase si sanatoase. Iti spunem din start: toti iubim Craciunul la fel de tare, cu tot cu traditiile lui, inclusiv cele de ordin culinar.

Sa savuram o sarma gustoasa la o masa alaturi de toti cei dragi este un scenariu pe care, indiferent cat de moderni sau avangardisti am vrea sa fim, nu-l putem inlocui cu adevarat cu nimic altceva. Și nici nu ne propunem asta. Totusi, vremurile se schimba. Exista multi oameni care au ales in mod voluntar sa renunte la carne sau la zahar, din proprie initiativa sau in urma unor delicate probleme de sanatate. Generatia tanara este tot mai putin atrasa de tiparele clasice ale sarbatorilor in familie, cu masa inundata de mancare grea, si tot mai multi oameni – indiferent de varsta – aleg in ultimii ani sa serbeze Craciunul avand in farfurie cu totul alte preparate decat cele clasice: de la sushi si pana la fructe de mare.

Spiritul Craciunului sta in bucuria cu care mai multi oameni se strang la aceeasi masa si fiecare savureaza ceea ce ii place mai mult. Gusturile sunt diferite, la comun sunt bucuria, rasetele, spiritul sarbatorilor si micile ritualuri de masa, precum atentia pentru detalii, aranjamente si decoruri. De aceea, pentru toti cei care serbeaza Craciunul intr-un mod putin mai neconventional, fiindca asa au ales si asa se simt bine, avem in cele ce urmeaza cateva sfaturi practice pentru un Craciun luminos si fericit: la fel ca in copilarie, dar cu alegeri potrivite stilului lor de viata din prezent. Si uite asa, an de an, nutritionistii se enerveaza si-si smulg fire de par din cap ca nimic din ce predica ei pe la televizor sau in ziare nu se pune in practica. Se spune clar: “Mancati ce doriti, dar in portii mici!” Ei, da! Vorbele sunt spuse, dar nu si auzite.

Rabdarea este pentru unii dintre noi o lectie care se invata greu. Cum sa te abtii cand tu la micul dejun servesti o paine intreaga si o omleta din 7 sapte oua!? Cum sa lasi bunatatea de sarmalute cu smantana, soriciul, racitura si cozonacii stand pe masa ?Si uite asa, cu mirosul de bucate in nas, multi dintre romani uita de ce spun nutritionistii si fac excese. Daca pentru unii dintre barbati asta nu constituie nicio problema, pentru femei cateva sarmalute in plus echivaleaza cu zeci de minute petrecute pe bicicleta, in incercarea de a arde si cele mai incapatanate calorii. Macar voi doamnelor sa nu uitati de sfaturile nutritionistilor. Romanii ar trebui sa respecte TRADITIILE DE CRACIUN si sa prepare in casa mancarea specifica sarbatorilor, dar pentru a evita supraalimentaţia, carnea de porc si preparatele tradiţionale - carnaţi, caltabos, lebarul, sorici, jumari, sunculiţa, sarmale - ar trebui combinate cu legume si zarzavat, iar acestea din urma sa reprezinte doua treimi din farfuria cu mancare.

La MASA DE CRACIUN sa se mance puţin si, oricat de gustoase ar fi alimentele, sa fie pastrate rezerve si pentru celelalte zile, mai ales ca in mai puţin de o saptamana urmeaza un alt "bombardament gastronomic", cel din noaptea de Revelion. Pentru a evita o supraalimentaţie in perioada sarbatorilor de Craciun ar fi bine ca doua treimi din farfuria cu mancare sa conţina legume si zarzavat, iar intre mese sa se faca o pauza de cel puţin trei ore. Este recomandat ca toate aceste alimente sa fie consumate prudent, mai concret pe gustate, mai ales ca aceasta avalansa de mancare este consumata in doar trei patru ore, ceea ce nu se intampla in mod current.

Specialistii nutritionisti spun ca la masa festiva nu ar trebui consumate, pe langa produsele tradiţionale, si alte alimente, cum sunt mititeii, covrigeii, alunele sau placintele, intrucat digestia va fi mult ingreunata. Dupa o masa consistenta, este bine sa fie consumata doar o felie, cel mult doua de cozonac, acest desert putand fi mancat in cantitate mai mare la micul dejun, cu lapte sau ceai. La masa festiva nu ar trebui consumate, pe langa produsele tradiţionale, si alte alimente, cum sunt mititeii, covrigeii, alunele sau placintele, intrucat digestia va fi mult ingreunata. Dupa o masa consistenta, este bine sa fie consumata doar o felie, cel mult doua de cozonac, acest desert putand fi mancat in cantitate mai mare la micul dejun, cu lapte sau ceai. Bauturile trebuie si ele consumate cu prudenţa. Este de preferat ca bauturile alcoolice sa fie asortate felului de mancare, in tradiţia sarbatorii de Craciun fiind vinul rosu. La sfarsitul mesei festive este indicata o ceasca de cafea neagra sau un pahar dintr-o bautura alcoolica pe baza de plante, ambele avand proprietatea de a usura digestia. De asemenea, cei care au postit 40 de zile sau care au anumite afecţiuni trebuie sa consume moderat aceste bucate. Mancarea romaneasca tradiţionala este mult mai sanatoasa decat produsele fast-food care au invadat piaţa naţionala in ultimii ani. Dar, chiar si alimentele noastre tradiţionale pot deveni indigeste daca sunt consumate in exces dupa un post de 40 de zile, chiar daca in acest interval au fost multe dezlegari la peste, sau in cazul bolnavilor cu afecţiuni care implica anumite restricţii de hrana, spun specialistii. De asemenea, persoanele care au anumite afecţiuni sunt sfatuite sa urmeze regimul prescris de medici. Astfel, un cardiac ar trebui sa manance nesarat, daca are o astfel de indicaţie, si sa asocieze la carne si peste, legume si zarzavaturi cu lamaie. Persoanele cu afecţiuni renale ar trebui sa manance cu prudenţa oua si carne, iar diabeticii ar trebui sa consume alimente care nu conţin zahar.Persoanele care au ţinut post ar trebui sa revina treptat la alimentaţia normala, incepand cu branzeturi, legume, fructe si carne de pasare, mai recomanda medicii. Produsele din carne de porc ar trebui consumate cu prudenţa, incepand cu ciorba si o felie subţire, "de gust", din celelalte produse.Medicii recomanda, de asemenea, ca intre mese sa existe o pauza de cel puţin trei ore, timp in care sa fie facute plimbari pe jos. De asemenea, este bine ca fiecare sa aiba in casa medicamente care ajuta la digestie, precum Colebil, Triferment sau Digestal. Cei care, dupa masa, acuza stari de voma, greaţa, stari febrile sau frisoane care nu cedeaza dupa administrarea digestivelor sunt sfatuiţi sa se prezinte urgent la camera de garda a oricarui spital.

A.D.