DN2 – E85 „Drumul Mortii” ce trece prin Buzau si leaga Moldova de Bucuresti sau soseaua pe care zeci de mii de soferi incalca zilnic legea fara sa stie. Afla aici de ce

DN2 E85 Drumul mortiiZeci de mii de soferi risca amenzi de minim 2.000 de lei, incalcand fara stiinta prevederile legale, la circulatia pe un important drum national. Accidentele rutiere sunt la ordinea zilei. Drumul in cauza, DN2, simbolizat si E 85, are o lungime de 333 kilometri si leaga localitatile Bucuresti, Urziceni, Buzau, Focsani, Bacau si Roman, judetul Neamt.

 

Circulatia pe acesta se face inclusiv pe acostamentul drumului, in afara partii carosabile, soferii fiind convinsi, de la caz la caz, ca soseaua are fie banda de urgenta fie ca are un standard numit de ei ”o banda si jumatate”. Marginea din dreapta a drumui national are o latime de doar 2,5 metri, fix cat latimea unui camion, cu un metru mai putin decat latimea unei benzi de drum national si cu 1,25 metri sub latimea unei benzi de autostrada. Convingerea ferma ca drumul are doua benzi face ca cei care circula cu viteza sa puna presiune pe cei care sunt in fata lor, cerandu-le acestora sa se retraga spre acostament. Potrivit Inspectoratului General al Politiei Romane (IGPR) in primele noua luni ale anului, intre Bucuresti si Roman, au avut loc 97 de accidente grave de circulatie, in 64 fiind implicate doar autovehicule si pasagerii acestora. In medie, in fiecare weekend au avut loc doua accidente grave.

Ce spun IGPR si CNAIR despre drum

Atat IGPR, cat si CNAIR afirma ca DN 2 are o singura banda pe sens si ca in dreapta benzii se gaseste doar acostamentul (portiune ce nu este inclusa in carosabil). ”Drumul national DN2 are o platforma de 13 metri si este prevazut cu 2 benzi circulatie in latime de 3,5 metri (una pe sens) si doua acostamente in latime de 3 metri fiecare (unul pe sens) (...) Aceasta banda consolidata de 2,5 metri din cadrul acostamentului nu este o banda destinata rularii, ea fiind prevazuta pentru stationarea in caz de urgenta”, afirma conducerea CNAIR intr-un raspuns adresat unui utilizator al drumului in 2009. ”Traficul rutier pe DN2 se desfasoara pe o banda de circulatie pentru fiecare sens de mers, iar in exteriorul benzilor de circulatie se afla un acostament consolidat”, raspund si oficialii IGPR intrebarii adresate de Digi24.ro privind numarul de benzi de circulatie de pe DN 2.

Șoferii care circula pe acostament trebuie sa faca fata la doua riscuri majore. Primul este cel de fi amendati, al doilea de a accidenta pietoni sau biciclisti care circula legal pe acostament. ”Pietonii trebuie sa se deplaseze pe partea dreapta a trotuarelor, pistelor pentru pietoni sau pe potecile alaturate drumului public, iar in lipsa acestora - pe acostament”, spune legislatia rutiera la capitolul privind circulatia vehiculelor, sectiunea ”circulatia pietonilor. Acostamentul poate fi folosit si de biciclisti sau conducatorii altor vehicule fara motor. Ordonanta 43 din august 1997, privind regimul drumurilor, spune ca ”este interzisa circulatia autovehiculelor pe acostamente, santuri, trotuare, pe spatii de siguranta ale drumurilor si podurilor, precum si pe banda de urgenta sau mediana a autostrazilor”. Potrivit IGPR, incalcarea acestei prevederi se sanctioneaza cu amenda de la 2.000 lei la 6.000 lei, aplicata persoanelor fizice sau juridice, confiorm art.61, aliniat 1, litera a din acelasi act legislativ. In situatia in care, circuland pe acostament, automobilistul va lovi un pieton sau un biciclist, iar acesta se afla in afara localitatii si nu exista trotuar, automobilstul poate fi considerat vinovat de decesul sau ranirea pietonului, potrivit prevederilor mentionate.

Reactia autoritatilor: nimic

Se poate spune ca raspunsul autoritatilor este zero. Politia Romana sustine ca a avertizat in numeroase randuri CNAIR asupra situatiei si ca a cerut largirea benzii astfel incat sa se poata circula pe doua benzi pe sens. ”Politia Romana (...) a transmis mai multe solicitari catre administratorul drumului public, pentru schimbarea solutiei constructive a DN2 prin extinderea platformei acestuia si realizarea a cate doua benzi de circulsatie pe fiecare sens de mers”, spune IGPR. In afara insa de hartii oficiale, IGPR nu face nimic. Constienta ca daca ar impune ca traficul sa aiba loc doar pe carosabil ar micsora viteza de circulatie a vehiculelor, Politia inchide ochii si nu da amenzi. Intrebata cate amenzi a acordat de la inceputul anului pentru circulatie pe acostament, IGPR nu spune ca nu a dat nicio amenda pentru aceasta, ci ca nu are o evidenta a amenzilor aplicate pe acest subiect deoarece ar tine evidenta sanctiunilor doar pe Codul Rutier OUG 195/2002, nu si pe OG 43/1997 privind regimul drumurilor care interzice circulatia pe acostament. OG 43/1997 precizeaza insa la art.61 b: ”constatarea contraventiilor şi aplicarea sanctiunilor pentru nerespectarea prevederilor prezentei ordonante (printre care si circulatia pe acostament - n.red.) se fac de catre (...) politia rutiera”. DN 2 este una dintre cele mai circulate sosele ale tarii. Pe acesta circula zilnic in medie intre 8.000 si 20.000 de vehicule, valoare la care se justifica economic construirea unei autostrazi.

Sursa: Digi24.ro

E.S.

Scroll to Top