Viata, asa cum este ea, ne-a demonstrat ca toti ne confruntam, intr-o anumita perioada a vietii, cu pierderea unora dintre cei dragi. Momentul inevitabil este marcat de stat, prin prevederi legale referitoare la instituirea unui “ajutor de deces”, acelasi pentru toti cetatenii. In acest an, ajutorul respectiv este de 3131 lei, in cazul decesului asiguratului sau al pensionarului si de 1566 lei, in cazul decesului unui membru de familie neasigurat al acestora.
Banii ar trebui achitati in cel mai scurt tinp posibil, pentru ca legiuitorul, evident, nu a intentionat capitalizarea lor, ci folosirea la serviciile funerare. Sumele respective sunt denumite “ajutor de deces” si nu “ajutor dupa deces”
In Legea 263 din 16 decembrie 2010, cea care reglementeaza modul in care se poate beneficia de “ajutorul de deces”, se prevede, la Art. 129, ca “ajutorul de deces se achita in termen de 24 de ore de la solicitare”. Casa de Pensii, insa, a gasit cu cale, chiar in acest an, ca termenul este prea scurt si buzoienii n-au ce face cu banii la inmormantare, asa ca a decis intarzierea procesului. Astfel, incepand cu data de de 2 mai 2017, solutionarea cererilor pe aceasta tema se va efectua “prin achitarea contravalorii ajutorului de deces prin intermediul unui mandat postal ce va fi intocmit in termenul de 24 de ore de la solicitare”. Modalitatea, in opinia noastra, reprezinta o “gaselnita” prin care niste functionari isi permit sa ignore o prevedere legala. De ce asa? Pur si simplu pentru ca pot! Li se permite! Daca ne uitam in “Noul dictionar explicativ al limbii romane” (aparut in 2002) pentru a vedea ce inseamna prevederea legala referitoare la “achitarea in 24 de ore” a sumelor cuvenite, ne dam seama de abuzul facut de functionarii Casei de Pensii Buzau. “A ACHITÁ achít tranz. 1) (marfuri, pierderi, datorii etc.) A compensa in bani sau in natura; a plati” scrie negru pe alb in acest dictionar. Or, mandatul postal nu incheie operatiunea de plata decat dupa ce este semnat in fata lucratorului postal si acesta efectueaza fizic plata.
Concluzia este ca functionarii Casei Nationale de Pensii Publice Bucuresti, prin incheierea unei conventii cu Compania Nationala Posta Romana, i-au bagat pe colegii din toata tara, inclusive pe cei de la Buzau, intr-o mare belea: i-au obligat sa incalce legea, amanand cu zile bune “achitarea ajutorului de deces”.
O situatie chiar mai grava se petrece cu beneficiarii pensiilor militare de la Buzau (a doua garnizoana din tara in ceea ce priveste numarul de militari). Acestia nu se pot adresa Casei Nationale de Pensii pentru “ajutorul de deces”, fiind nevoiti sa faca solicitarea catre Casa de pensii sectoriala a Ministerului Apararii Nationale, prin intermediul Centrului Militar Judetean. Acesta din urma, desi are in atributii, afisate chiar la punctul de control, “asigurarea financiar-contabila”, nu are si un serviciu financiar care sa poata face platile. Prin urmare, solicitantul depune actele necesare si asteapta ca solicitarea sa sa fie aprobata la Bucuresti. Actele sunt trimise prin posta, urmand ca, in eventualitatea aprobarii, banii sa-i fie trimisi prin mandat postal. Asta in conditiile in care in Legea 225/2015, la art. 83 exista o prevedere conform careia “ajutorul de deces se achita in termen de 24 de ore de la solicitare”. Functionarii Casei de Pensii Sectoriale a armatei au considerat, insa, ca prevederea legislativa respectiva poate fi facuta uitata, asa ca, la mai bine de doi ani de la aparitia Legii 225/2015 nu au pus la punct un sistem prin care aceasta sa poata fi respectata. Ei, printr-o interpretare cel putin ciudata a textului legii, si-au arogat dreptul de a fi singurii care sa “achite” banii pentru ajutorul de deces, desi actul normativ amintit prevede ca sumele respective vor fi “achitate” de “casa de pensii sectoriala sau centrul militar zonal/judetean/sector”.
Din discutiile purtate cu comandantul Centrului Militar Judetean Buzau a rezultat ca personalul din subordine nu si-a facut niciodata probleme ca nu respecta prevederile legale in ceea ce priveste ajutorul de deces. Angajatii Centrului Militar Buzau cred ca respectarea procedurilor stabilite la Bucuresti este suficienta si n-ar trebui sa-i nemultumeasca pe beneficiari, chiar daca niciunul n-a putut preciza in cat timp ajung banii la destinatar, pentru ca “nimeni n-a mai venit sa ne spuna”.
Mai mult, Centrul Militar nu a sesizat niciodata structurile superioare ca exista aceasta problema de legalitate, desi Legea 80/1995 referitoare la Statutul cadrelor militare prevede ca acestora li se interzice sa execute ordinele ilegale. Alegerea este, insa, una foarte delicata: daca tu crezi ca ai primit un ordin ilegal si nu il executi, daca se dovedeste ca nu ai avut dreptate, intri in inchisoare pentru insubordonare. Angajatii Centrului Militar Buzau, puteau, in mai bine de doi ani de la aparitia Legii 225/2015, sa-si sesizeze superiorii ca incalca o prevedere expresa dintr-o lege aprobata de Parlament si promulgata de Presedintele Romaniei. Ca nu au facut-o, in sine, reprezinta tot o insubordonare, din moment ce Presedintele Romaniei “este comandantul fortelor armate si indeplineste functia de presedinte al Consiliului Suprem de Aparare a Tarii”, conform Constitutiei.
Ramane de vazut cum se vor misca, in urmatoarele zile, institutiile amintite, dar si altele dintre cele care vegheaza la respectarea legii, pentru intrarea in legalitate cat mai rapid.
In caz contrar, persoanele care ne-au sesizat aspectul de mai sus si-au rezervat dreptul legal de a transa in justitie problema.
Noi, asteptam punctul de vedere al institutiilor care ar trebui sa se ocupe cu acordarea “ajutorului de deces” in timpul prevazut de lege. Suntem curiosi ce au de spus in apararea lor.
Alex Leonte
P.S. Comunicat de presa CJPAS Buzau
"Comunicat de presa
Potrivit prevederilor art.129, alin.(1), lit.c) al Legii nr.263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, Casa Judeteana de Pensii Buzau achita ajutorul de deces in termen de 24 ore de la solicitare, in cazul decesului pensionarului sau al asiguratului prevazut la art.6, alin.(1), punctul IV si art.6, alin.(2), (adica asiguratul sistemului public de pensii in baza unei Declaratii de asigurare sau a unui Contract de asigurare), respectiv al unui membru de familie al acestuia.
Conform prevederilor art.126, alin.(2) al aceluiasi act normativ, se considera membru de familie:
a) sotul;
b) copii proprii, copii adoptati, copii aflati in plasament familial sau cei incredintati spre crestere si educare familiei, in varsta de pana la 18 ani sau, daca isi continua studiile, pana la terminarea acestora, fara a depasi varsta de 26 ani, precum si copii incapabili de munca, indiferent de varsta, daca si-au pierdut capacitatea de munca inaintea varstelor mentionate;
c) parintii si bunicii oricaruia dintre soti.
In cazul decesului unui membru de familie neasigurat, cuantumul cuvenit reprezinta jumatate din ajutorul de deces, in conformitate cu prevederile art.126, alin.(3) din Legea nr.263/2010.
Avandu-se in vedere cadrul legal invocat, Casa Judeteana de Pensii Buzau aduce la cunostinta tuturor persoanelor care solicita acordarea ajutorului de deces, faptul ca incepand cu data de 2 mai 2017, solutionarea cererilor de acest va fi efectuata prin achitarea contravalorii ajutorului de deces prin intermediul unui mandat postal ce va fi intocmit in termenul de 24 de ore de la solicitare.
Acest mandat postal va fi distribuit de catre Posta Romana, Sucursala Buzau, in baza unei conventii incheiate intre Casa Nationala de Pensii Publice Bucuresti si Compania Nationala Posta Romana SA, la domiciliul solicitantului.
Argumentele obiective care au determinat modificarea modalitatii de plata prin mandat postal, fata de achitarea in numerar, aplicata pana la de 2 mai 2017, sunt urmatoarele:
- acordarea si plata efectiva a acestor cheltuieli bugetare necesita respectarea unor etape legale intr-o aplicatie informatica care solicita timp de verificare si control, fapt ce ar determina timpi de asteptare mari la ghiseele de relatii cu publicul;
- un numar mare de functionari publici implicati prin semnaturi de certificare si verificare a legalitatii documentelor depuse, in baza carora se acorda ajutorul de deces, fapt ce ar conduce, implicit, la timpi de asteptare mari si nemultumiri la ghiseele de relatii cu publicul;
- procedura de incetare a platii drepturilor de pensie ce se cuveneau decedatului care, de asemenea, este complexa si necesita consultarea a 2-3 baze de informatii, cu implicatii care pot genera acordarea de drepturi necuvenite si stabilirea de decizii de imputare, in situatia in care este cazul;
- evitarea, in cadrul unei institutii publice, a unor situatii neplacute si de conflict intre membrii unei familii in care s-a produs decesul;
- necesitatea modernizarii administrative, in sensul venirii in sprijinul cetateanului, prin eliminarea celei de a doua deplasari pe care acesta ar fi trebuit sa o efectueze la sediul Casei Judetene de Pensii, in afara de cea aferenta depunerii solicitarii si pentru incasarea efectiva a ajutorului de deces.
Precizam ca, de obicei, pentru ridicarea ajutorului de deces se prezinta cate 2-3 membri de familie, iar ulterior achitarii contravalorii acestuia, intre aceste persoane s-au iscat conflicte care au degenerat, fiind necesara sesizarea organelor de Politie.
Pentru a preintampina eventualele nemultumiri din partea solicitantilor, datorate duratei de asteptare dar si pentru evitarea creerii de debite si erori din cauza presiunii de asteptare de la ghiseele de relatii cu publicul, coroborat cu personalul insuficient al Casei Judetene de Pensii Buzau, se impune ca ajutorul de deces sa se acorde in stransa concordanta cu respectarea termenului de 24 ore de la solicitare, prin mandat postal, la domiciliul solicitantului.
Mentionam faptul ca, achitarea ajutorului de deces se efectueaza catre persoana care face dovada suportarii cheltuielilor de inmormantare sau a gradului de rudenie de sot, copil, parinte ori a relatiei de tutore ori curator cu persoana decedata, pe baza documentelor justificative prevazute de lege si care se regasesc afisate atat la sediul institutiei cat si pe site-ul acesteia, www.cjpbuzau.ro .
Conform prevederilor Legii nr.7/2017 a Bugetului asigurarilor sociale de stat, in anul 2017, contravaloarea ajutorului de deces este de 3131 lei, in cazul decesului asiguratului sau al pensionarului si de 1566 lei, in cazul decesului unui membru de familie neasigurat al acestora.
Ec. Carmen Androne, Director Executiv Constantin Ionut, Purtator de cuvant"