O NOUA MESERIE! SHADOW-ul – „Umbra” care conduce copilul cu autism spre o viata independenta
Last Updated on 11/09/2017 by Iulian Gavriluta

AUTISMAceasta meserie de  Insotitor al copilului cu autism a aparut ca urmare a faptului ca opt din zece copii au nevoie de insotitor la clasa (shadow). Aşadar, absolventii facultatii de psihologie, daca sunt interesati, se pot orienta si catre acest loc de munca.

Aceasta meserie, noua la noi, va fi predata de catre cei de la Societatea civila. Shadowing-ul este termenul folosit de catre specialisti si parinti pentru a desemna suportul de “unu la unu” intr-o situatie cotidiana, zilnica, adus de o persoana specializata unui copil diagnosticat cu autism la gradinita sau la scoala. Acest insotitor ajuta copilul sa indeplineasca sarcinile primite la gradinita sau la scoala din partea cadrului didactic. Conform literaturii de specialitate, persoana care indeplineste rolul de shadow trebuie sa prezinte o serie de caracteristici necesare, cum ar fi: sa detina un bagaj informational relativ bogat despre problematica autismului, sa fie un bun observator, sa stie cum sa interactioneze cu educatoarea si copiii, sa fie permisiv si, in acelasi timp riguros cu copilul pe care il sprijina in actul educational. Prezenta unui shadow potrivit in viata copilului cu autism aduce multiple avantaje in procesul terapeutic. Prin relatia care se stabileste intre cei doi, copilul poate sa invete mai usor, sa aiba mai multa incredere in propriile forte, sa reuseasca sa-si gestioneze adecvat anumite reactii la gradinita sau la scoala, sa caute solutii singur, sa-si dezvolte independenta. Este recomandat ca shadow-ul sa sprijine capacitatea de constientizare si autocontrol, sa creeze programe speciale acasa cu parintii si terapeutii cu scopul reducerii manifestarilor neadecvate din timpul scolii si atingerii obiectivelor stabilite in planul de interventie.

Peste 30.000 de copii au aceasta tulburare

Autismul este o tulburare neurobiologica severa, care afecteaza comunicarea, relationarea şi integrarea senzoriala. In Romania, conform ONG-urilor care se ocupa de aceasta afectiune, peste 30.000 de copii au autism. Numarul copiilor cu aceasta tulburare ar fi insa mult mai mare, in conditiile in care majoritatea celor afectati nu figureaza in evidenta oficiala, mai sustin reprezentantii societatii civile. Conform specialistilor, la copiii cu autism, interventia terapeutica trebuie sa fie zilnica si in regim sustinut, iar principiile trebuie insusite si aplicate acasa si de catre familie. De asemenea, esential pentru  progresele copilului cu autism este ca acesta sa fie expus cat mai mult unor medii sociale tipice (copii si alte persoane cu dezvoltare normala), precum gradinita sau scoala. Cu diagnosticare precoce, educatie adaptata si servicii de sprijin, o persoana cu autism isi poate atinge potentialul maxim, mai spun specialistii.

Jumatate din elevii cu autism au avut nevoie de shadow

Cea mai recenta ancheta cantitativa realizata de Federatia pentru Drepturi şi Resurse pentru Persoanele cu Tulburari in Spectrul Autist (FEDRA) releva ca, dintre copiii cu tulburare din spectrul autist de varsta scolara, aproximativ 60% sunt deja cuprinsi in invatamant sau urmau sa intre in clasa zero in septembrie 2015, 21% frecventau inca gradinita, desi aveau varsta de a fi integrati in ciclul primar, iar 18% nu erau deloc cuprinsi in invatamant. Aproximativ jumatate din elevii cu autism care ar fi avut nevoie de un profesor itinerant si de sprijin au si beneficiat, periodic, de serviciile unui astfel de specialist, conform aceleiasi anchete. "Din pacate, chiar si cu insotitor, in multe institutii de invatamant de masa din Buzau copiii cu Autism sau Tulburari de spectru autist, fiind copii cu cerinte educationale speciale, sunt refuzati categoric si indrumati spre institutiile de invatamant special, pentru dansii pare a fi simplu. Un "NU" categoric, am avut multe sesizari in acest sens atat in scolile din mediul rural cat si urban. Vorbim de incluziune, de nediscriminare, de drepturi egale, de egalitate de sanse, prea putini dintre noi vorbim si din nefericire si mai putin inteleg. Sunt multi factori care determina refuzul, lipsa specialistilor in scolile de masa, parintii reticenti, mentalitati. Din pacate inca nu suntem pregatiti, se fac pasi mici, iar acesti insotitori vin in sprijinul acestor copii. Ar fi minunat, este tot ceea ce viseaza un parinte al unui copil "diferit" dar EGAL", a declarat pentru NEWS Buzau Alina Cretu - Presedintele Asociatiei Diferiti Dar Egali.

Surse: autismconect.ro, imparte.ro

A.D.