IN ATENTIA DNA! Autobuzele penale de la Buzau. DEZVALUIRI SOCANTE IN PREMIERA… IN EPISOADE!
Last Updated on 02/09/2017 by Iulian Gavriluta

AUTOBUZELE PENALE BUZAUAfacerea Transbus Buzau sau cum a intrat firma lui Toma in jocul mafiei transfrontaliere (MATERIALE SI INFORMATII IN EXCLUSIVITATE NEDIFUZATE VREODATA IN PRESA!)

Episodul  1 – Preambulul unei escrocherii si prostii fara margini 

 

Buzaul va fi transformat, in cateva saptamani, in cimitirul Europei, un loc in care harburile interzise in tarile civilizate ale Europei vor circula cu statutul de mijloace moderne de transport public de calatori. Nu este nicio exagerare, iar aceasta ancheta jurnalistica, ce preia informatii vehiculate atat de presa locala (print, online si TV), cat si informatii din interior furnizate de responsabili din cadrul institutiilor buzoiene implicate vine sa sublinieze dimensiunea jafului la care un primar ce pare a fi pus numai pe furaciuni expune municipiul Buzau.

Un inceput timid: bombe pe roti cumparate cu zeci de mii de euro

Jaful a fost foarte bine pus la punct. Pentru inceput, retorica populista a primarului Constantin Toma ataca, inca din campania electorala, nevoia buzoienilor de a circula in conditii moderne, civilizate. Dupa ce a fost ales primar, aproape ca nu exista emisiune sau interviu in care sa nu vorbeasca despre asa-numita mafie a patronilor de maxi-taxi. In opinia primarului, vehiculele de tip maxi-taxi trebuia sa dispara in doi-trei ani din Buzau, iar locul acestora sa fie luat de autobuze noi, moderne, in care cetateanul sa se simta ca in paradis.

Faptic, totul a inceput in 2016 , cand Transbus a achizitionat doua autobuze second hand, in valoare de 30.000 de euro, in conditii de legalitate atat de neclare incat societatea a refuzat sa furnizeze presei si consilierului independent Constantin Ionescu datele minimale referitoare la aceasta achizitie publica. Autobuzele Volvo achizitionate din Elvetia au clasa de poluare Euro... 2, un fel de megauzine de poluare pe roti. Nici macar in iunie 2017, cand justitia, sesizata de Ionescu, a decis obligarea Transbus de a transmite informatiile publice despre datele de achizitie a celor doua autobuze Volvo, Transbus, firma controlata de Constantin Toma, prin intermediul rudei sale, directorul executiv Gica Toader  nu a facut publice informatiile. Transbus a facut recurs la sentinta Tribunalului intr-un caz de transparenta institutionala, ceea ce este o noutate chiar si in Romania! Intreaga presa locala a vuit dupa aparitia acestui scandal public, dar urmarile sale au fost... surprinzatoare. In loc sa asistam la o repliere a strategiei de spalare a banului public, de mijloace mai rafinate de fentare a legilor statului, asocierea Toma&Transbus a comis-o din nou.

O afacere penala

In februarie 2017, primarul Constantin Toma efectua o vizita in Olanda, de unde se intorcea cu doua idei marete: un centru de excelenta numai bine de dat pe mana amicilor de la Rotary, condusi de “celebrul” Lucian Salcutan, avocatul sau la Primarie si la Grup Romet si minunatele autobuze pe care le-a vazut zacand intr-un depozit numai de el stiut.

Odata aruncat buzduganul, ruda sa, Gica Toader, pe care Toma l-a instalat foarte repede in fruntea Transbus Buzau, a facut rapid procedurile, a desemnat castigatorul licitatiei si a si adus autobuzele rupte pe drumurile Europei in garajul din municipiul Buzau, pentru a fi "evaluate" din punct de vedere tehnic. Aici incep lucrurile cu adevarat interesante.

Transbus a urcat in SEAP, locul in care au loc licitatiile publice in format electronic, un caiet de sarcini, aflat deocamdata  pe site-ul institutiei, la adresa http://www.transbusbuzau.ro/contracte.html, in care solicita 15 autobuze second hand de capacitate mare. Daca ne uitam cu atentie in caietul de sarcini, observam mai multe elemente de natura penala:

- conditiile tehnice solicitate sunt trecute in document in asa fel incat sa permita restrangerea la un numar cat mai mic de modele care ar fi corespuns solicitarilor Transbus. Astfel, observam ca s-a cerut in caietul de sarcini ca autobuzele sa aiba capacitate cilindrica intre 5500-7000 de mc, lungimea intre 11500 - 12500 ... milimetri, iar latimea de maxim 2700 milimetri; inaltimea de 3250 mm, iar ampatamentul obligatoriu de 5500 - 6500 mm. Toti specialistii pe care i-am consultat au dat acelasi verdict in cazul acestor conditii: este vorba despre un caiet de sarcini scris cu dedicatie pentru firma ce urma sa castige licitatia.

- tipul de achizitie publica la care s-a gandit firma controlata de Toma a fost cel preferat de toti teparii: achizitie publica prin procedura simplificata. Mai pe sleau, firma cu care s-au inteles oamenii lui Toma a scos repede un anunt cu un lot de 15 autobuze, buzoienii nostri au studiat cu atentie fisele tehnice ale autobuzului VDL Berkoff Ambassador 200, au trecut datele culese in caietul de sarcini, in asa fel incat sa nu existe riscul ca vreo alta firma sa se inscrie in procedura cu alt tip de autobuze.

- dar daca asocierea Toma&Gica Toader s-a gandit cu atata scrupulozitate la milimetrii pe care trebuia sa ii aiba autobuzele, la culoare si la numarul de scaune, cu atat mai ciudata pare lipsa din caietul de sarcini a unui element esential: numarul de kilometri parcursi! Ei bine, rulajul acestor autobuze nu a contat pentru Transbus, desi acesta este un element obligatoriu atunci cand vine vorba de cumparare de mijloace de transport uzate. Pana si cel mai neinstruit cetatean se intereseaza in primul rand, atunci cand isi cumpara o masina second-hand, de kilometrii inregistrati in bordul masinii. Din datele oferite chiar de Toma si ai lui, autobuzle VDL au in jur de 1.000.000 de kilometri rulati, unele dintre ele chiar depasind aceasta suma! Cu ce oare au gresit buzoienii sa se aleaga cu asemenea harburi si apoi sa mai fie si prostiti ca li se ofera conditii civilizate de transport public?

- poate cel mai scandalos aspect din toata aceasta tarasenie este ca in caietul de sarcini, Transbus cere ca autobuzele sa aiba norma de poluare minim Euro 5, iar anul de fabricatie minim 2006. Aceasta cerinta este, din start, un non sens. Norma de poluare Euro 5 a intrat in vigoare in anul 2009!!! Iata dovada clara ca la Buzau, hotia lucreaza in cardasie cu prostia.

Pe 12 iulie, Gica Toader semna informarea de atribuire prin care anunta firma Womy Equipment Supply B.V. din Zevenbergen, Olanda, ca a castigat procedura de atribuire a contractului. Deloc surprinzator, aceasta firma  a fost singura participanta la procedura din SEAP. Asa ceva?! Cand e Europa plina de depozite cu autobuze vechi, o singura firma se inscrie la anuntul Transbus? Oare nu cumva conditiile limitative din caietul de sarcini scris cu dedicatie au pus un mare semn de INTERZIS concurentei? 

VA URMA

Un material de:

Iulian Gavriluta

&

INVESTIGATION MEDIA GROUP BUZAU

 

P.S. Spicuiri din episodul al-II-lea: 1. Cum face Toma @ Co afaceri cu o firma ce a tras tepe internationale in domeniu, 2. Adevarul despre al 15-lea autobuz “oprit” in stainatate (nici nu va inchipuiti de ce a fost “oprit”, nicidecum ce se scrie prin presa!!!), 3. Manevra “tehnica” penala, aflata in vizorul DNA, incercata pe plan national…la mare anvergura!!!