Consiliul National al Elevilor atrage atentia asupra unor inconveniente "majore" in preajma inceputului anului scolar 2017 - 2018, sustinand ca acestea tradeaza disfunctiile comunicarii cu reprezentantii Ministerului Educatiei, lipsa de transparenta si de asumare a dialogului social.
Intr-un comunicat de presa dat publicitatii sambata, 29 iulie 2017, Consiliul National al Elevilor arata ca, in contextul elaborarii manualelor pentru clasa a V-a, ministrul Educatiei propune aparitia manualului pentru educatie fizica, fapt ce nu poate solutiona nicicum adevarata problema a sportului in scolile din Romania. "Bazele sportive, salile de sport si lipsa dotarilor sunt carente majore ale sistemului de invatamant preuniversitar, ce isi fac resimtite efectele negative asupra elevilor romani — cei mai multi nu considera sportul o componenta a unui stil de viata sanatos, orele de sport au devenit facultative, implicit ineficiente, elevii nu sunt atrasi sa abordeze noi metode de practica sportiva, din cauza lipsei infrastructurii si a dotarilor necesare. Mai mult, majoritatea salilor de sport nu pot fi folosite in perioada vacantelor scolare, asa ca nici macar doritorii nu pot beneficia de oportunitate", sustine Consiliul National al Elevilor. Potrivit sursei citate, Ministerul Educatiei propune drept solutie elaborarea unui manual pentru educatie fizica, nicidecum plasarea accentului pe aspectul practic, pe modernizarea acestor spatii, pe diversificarea ofertei scolare din punctul de vedere al practicii sportive. "Coreland situatia si cu mentinerea unor manuale desuete, neconcordate acumularii de competente-cheie si adevaratelor nevoi si prioritati ale elevilor din societatea moderna, este cat se poate de clar ca tentativele ministerului raman forme fara fond, menite a insela opinia publica", mai spun elevii. Consiliul National al Elevilor acuza si lipsa de transparenta din comunicarea cu reprezentantii Ministerului Educatiei, precum si nerespectarea unor principii democratice elementare: asumarea unui dialog social onest si pliat pe dezideratele participantilor direct implicati in sfera educationala. In luna aprilie, in cadrul unei intruniri a Comisiei pentru manuale scolare, elevii au marsat pe necesitatea unei pregatiri temeinice a cadrelor didactice, astfel incat manualul sa devina un instrument, nu in scop in sine. Cu privire la introducerea de noi manuale scolare, reprezentantii elevilor nu au mai fost consultati, asa cum ar fi firesc, avand in vedere calitate de beneficiari primari ai educatiei, indica sursa citata. "Asadar, consideram ca reprezentantii ministerului se concentreaza in mod prioritar pe aspecte ce tin strict de forma, fara a putea interveni asupra hibelor ce marcheaza educatia. Astfel, ne reconfirmam pozitia si atragem atentia asupra formarii continue a profesorilor, asupra diversificarii metodelor de predare si evaluare, asupra consolidarii unor programe care sa puna accent pe acumularea de competente-cheie, cu adevarat utile in formarea profesionala a elevului. Consideram inadmisibile lipsa de transparenta din spatele asumarii unor astfel de decizii, intrunirea doar formala a comisiilor de lucru al caror scop, cel putin aparent, este consultarea cu partenerii direct implicati in actul educational, precum si comunicarea deficitara cu reprezentantii ministerului, care par a evita negocierile si discutiile cu reprezentantii elevilor", se mai arata in comunicat. Consiliul National al Elevilor solicita Ministerului Educatiei sa clarifice inconvenientele si sa respecte principiile democratice pe care, la nivel declarativ, "le promoveaza cu vehementa, fara insa a le pune in practica". In cursul zilei de ieri, 4 august, ministrul educatiei, Liviu Pop, a declarat ca este pregatita o Ordonanta de Urgenta pentru modificarea Legii Educatiei Nationale prin care se vor aduce multe modificari, una dintre acestea fiind si reducerea numarului de manuale auxiliare cu o treime.
A.M.