„Razboinicii isi asuma riscuri. Ca toti ceilalti, si ei se tem de esec, insa refuza sa fie dominati de frica“, spune un vechi precept al samurailor. Dar ce fel de riscuri si-a asumat compania nipona Asahi, care a pariat peste sapte miliarde de euro pe producatorii de bere din cinci state europene?
Printre ei si liderul pietei locale, Ursus
Aceasta este una dintre cele 11 „bijuterii“ pe care niponii de la Asahi le-au achizitionat recent si, in mod simbolic, locul unde a avut loc prima intalnire cu presa europeana a presedintelui Asahi Group Holdings, Akiyoshi Koji. Si nu intamplator, tinand cont de faptul ca cehii sunt cei mai mari consumatori de bere din lume, cu un volum anual de 143 de litri pe cap de locuitor. La acest capitol nu stau rau nici polonezii, cu un consum anual de 99 de litri pe cap de locuitor, dar nici romanii, cu circa 94 de litri, potrivit datelor companiei.
Putina istorie. La finalul anului trecut, Asahi Group Holdings a anuntat ca a achizitionat de la AB InBev activele SABMiller din Europa Centrala si de Est (mai precis, Cehia – Pilsner Urquell, Slovacia – Saris, Polonia – Tyskie, Romania – Ursus si Ungaria – Dreher), pentru 7,3 miliarde de euro. Vanzarea era necesara pentru parafarea tranzactiei prin care compania belgiana i-a preluat, la nivel global, pe sud-africanii de la SABMiller. Aceasta tranzactie a fost insa precedata de cumpararea brandurilor Peroni (Italia) si Grolsch (Olanda), care vor functiona sub numele de Asahi Europe Ltd, in vreme ce fostele active SABMiller sunt reunite sub numele de Asahi Breweries
Lider in categorie pe piata nipona de mai bine de zece ani, Asahi produce bere inca din 1842, iar cel mai bine vandut brand al sau este Super Dry. Grupul mai are activitati in zona de bauturi nealcoolice si in domeniul alimentar si a avut vanzari de 13,2 miliarde de euro anul trecut. Au investit deja zece miliarde de euro in 2016 si nu mai planuiesc investitii mari in urmatorii ani, insa sunt foarte atenti la oportunitatile de pe piata europeana.
Pentru Asahi, tranzactia record inseamna atacarea in forta a pietei europene, dar si propulsarea direct pe pozitia a treia pe segmentul berii. Asahi are nevoie sa compenseze o piata nationala mai slaba, iar achizitia o va ajuta sa genereze aproape un sfert din vanzarile din afara granitelor, in crestere de la 16% cat avea la nivelul lunii octombrie, atunci cand a fost anuntata preluarea.
Sursa: newmoney.ro
A.D.