Politistii locali nu mai pot trimite amenzi prin posta. Motivul: Asa au decis magistratii Curtii Supreme care au hotarat ca, daca vor sa dea amenzi, politistii locali trebuie sa astepte langa vehicul pana cand vine soferul.
Un agent de la Politia locala care descopera un autoturism parcat neregulamentar trebuie sa se inarmeze cu multa rabdare pentru a-l putea amenda pe sofer in cazul in care acesta nu este la masina.
Asta pentru ca vechea procedura, fotografierea masinii, solicitarea catre proprietar de a comunica cine a condus masina si trimiterea contraventiei prin posta nu mai este valabila. Acest lucru il pot face doar politistii de la Brigada Rutiera. Cei de la Politia Locala nu mai pot da amenzi rutiere decat pe loc, atunci cand constata contraventia. Reglementarea a fost stabilita marti de Curtea Suprema in cazul unui recurs in interesul legii privind interperarea si aplicarea legii. „Doar agentul constatator din cadrul politiei rutiere are competenta de a solicita proprietarului sau detinatorului mandatat al unui vehicul comunicarea identitatii persoanei careia i-a incredintat vehiculul pentru a fi condus pe drumurile publice, precum si de a aplica sanctiunile contraventionale prevazute de lege, in cazul necomunicarii relatiilor solicitate”, se arata in minuta Curtii Supreme. Asadar, agentii Politiei Locala nu mai pot trimite scrisori acasa ca sa afle afla cine a condus o masina, pentru ca nu mai au acest drept.
Sesizarea Avocatului Poporului
Decizia Curtii Supreme a fost luata la solicitarea Avocatului Poporului, care a sesizat ca instantele dadeau decizii diferite in cazuri identice. Mai exact, o parte dintre judecatori au considerat ca amenzile rutiere aplicate de politistii locali sunt ilegale pe motiv ca acestia nu au competenta de a da amenzi. De aceea, Avocatului Poporului a cerut ca judecatorii sa stabileasca daca Politia Locala isi depaseste sau nu competentele atunci cand aplica sanctiuni la legea rutiera. Politistul rutier este singurul care poate constata contraventiile reglementate de OUG nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, Avocatul Poporului. Pe de o parte, OUG nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice spune ca numai politistul rutier poate opri, legitima si sanctiona un sofer. Pe de alta parte, Legea 155/2010 a Politiei Locale stabileste ca agentii acestei institutii au anumite atributii, dar limitate, in privinta circulatiei rutiere, fara sa mentioneze insa ca agentii locali au dreptul sa legitimeze soferul si sa ceara actele vehiculului.
Politia Locala ar putea face echipe comune cu Politia Rutiera
Avocatul Poporului a aratat in sesizarea trimisa la Curtea Suprema ca in absenta unei derogari exprese, „politistul rutier este singurul care poate constata contraventiile reglementate de OUG nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice”. In acelasi timp, situatia politistului local este reglementata de |Legea 155/2010, iar daca legiuitorul ar fi vrut ca acestia sa indeplineasca mai multe atributii in domeniul rutier, inclusive cele cuprinse in OUG nr. 195/2002, „ar fi prevazut in mod expres in corupul legii”. La finalul sesizarii, Avocatul Poporului arata ca politistii locali care actioneaza in domeniul rutier asupra unor fapre prevazute de OUG nr. 195/2002, acesti ar putea interveni doar impreuna cu politia rutiera.
Atributiile Politiei Locale
In legislatia actuala, Politia Locala s-a organizat in urma desfiintarii politiei comunitare si are atributii privind apararea drepturilor si libertatilor fundamentale ale persoanei, a proprietatii private si publice, prevenirea si descoperirea infractiunilor, in urmatoarele domenii: a) ordinea si linistea public, precum si paza bunurilor; b) disciplina in constructii si afisajul stradal; c) circulatia pe drumurile publice; d) protectia mediului; e) activitatea comerciala); f) evidenta persoanelor; g) alte domenii stabilite de lege. Concret, in domeniul circulatiei pe drumurile publice, Politia Locala are urmatoarele atributii: „constata contraventii si aplica sanctiuni pentru incalcarea normelor legale privind oprirea, stationarea, parcarea autovehiculelor si accesul interzis, avand dreptul de a dispune masuri de ridicare a autovehiculelor stationate neregulamentar“. Fiecare instanta a interpretat cum a vrut prevederile legale.
E.S.