Camera Deputatilor a adoptat, marti, 13 iunie 2017, o initiativa legislativa privind piata produselor din sectorul agricol, care extinde valabilitatea atestatului de producator si a certificatului de comercializare a produselor agricol pana la cinci ani de la data emiterii.
„Valabilitatea atestatului de producator este de cinci ani de la data emiterii. (…) Carnetul de comercializare a produselor din sectorul agricol este valabil 5 ani si se elibereaza la cerere solicitantului de catre primarul pe a carui raza de competenta se afla terenul/ferma/gospodaria in care se obtin produsele estimate a fi destinate comercializarii, in termen de 5 zile lucratoare de la data solicitarii, dupa verificarea existentei atestatului de producator si dupa verificarea faptica in teren a existentei produsului/produselor supuse comercializarii”, potrivit proiectului care modifica Legea nr.145/2014 pentru stabilirea unor masuri de reglementare a pietei produselor din sectorul agricol. In forma initiala a legii, valabilitatea atestatului de producator era de un an de la data emiterii.
Proiectul pentru modificarea Legii nr.145/2014 pentru stabilirea unor masuri de reglementare a pietei produselor din sectorul agricol a fost adoptat cu 225 de voturi “pentru” si 25 “impotriva”. Obtinerea atestatului de producator si a carnetului de comercializare a produselor agricole se face urmând pasi simpli. Astfel, producatorul agricol se duce la primarie, unde solicita eliberarea celor doua documente, la fel cum cerea si eliberarea certificatului de producator. Primaria este obligata prin lege fie sa elibereze documentele solicitate de agricultor in termen de 5 zile de la inregistrarea cererii, fie sa motiveze de ce nu le poate elibera. Dupa inregistrarea cererii formulate de producator, primaria trebuie sa realizeze o serie de verificari. In cadrul primariei exista o persoana desemnata care se ocupa de Registrul Agricol. Aceasta, impreuna cu reprezentantii formei asociative inregistrate si recunoscuta de catre MADR de pe raza comunei in care isi desfasoara activitatea fermierul, iar in cazul in care nu exista asociatii sarcina revine Camerei Agricole sau Directiei Agricole Judetene, verifica daca producatorul detine sau nu teren pe care cultiva legume sau cereale (in functie de produsele pentru care solicita eliberarea celor doua documente) sau daca detine animale. Ulterior, in functie de rezultatul verificarilor, i se elibereaza producatorului cele doua documente. De asemenea, primaria centralizeaza cererile primite de la producatori si le transmite Consiliului Judetean. Pe baza solicitarilor comunicate de primari, Consiliul Judetene Buzau solicita la „Imprimeria Nationala” –
A.D.