NOU PENTRU PRODUCATORI! Atestatul de producator si certificatul de comercializare a produselor agricole vor fi valabile cinci ani
Last Updated on 14/06/2017 by Iulian Gavriluta

Certificat de producatorCamera Deputatilor a adoptat, marti, 13 iunie 2017, o initiativa legislativa privind piata produselor din sectorul agricol, care extinde valabilitatea atestatului de producator si a certificatului de comercializare a produselor agricol pana la cinci ani de la data emiterii.

„Valabilitatea atestatului de producator este de cinci ani de la data emiterii. (…) Carnetul de comercializare a produselor din sectorul agricol este valabil 5 ani si se elibereaza la cerere solicitantului de catre primarul pe a carui raza de competenta se afla terenul/ferma/gospodaria in care se obtin produsele estimate a fi destinate comercializarii, in termen de 5 zile lucratoare de la data solicitarii, dupa verificarea existentei atestatului de producator si dupa verificarea faptica in teren a existentei produsului/produselor supuse comercializarii”, potrivit proiectului care modifica Legea nr.145/2014 pentru stabilirea unor masuri de reglementare a pietei produselor din sectorul agricol. In forma initiala a legii, valabilitatea atestatului de producator era de un an de la data emiterii.

Proiectul pentru modificarea Legii nr.145/2014 pentru stabilirea unor masuri de reglementare a pietei produselor din sectorul agricol a fost adoptat cu 225 de voturi “pentru” si 25 “impotriva”. Obtinerea atestatului de producator si a carnetului de comercializare a produselor agricole se face urmând pasi simpli. Astfel, producatorul agricol se duce la primarie, unde solicita eliberarea celor doua documente, la fel cum cerea si eliberarea certificatului de producator. Primaria este obligata prin lege fie sa elibereze documentele solicitate de agricultor in termen de 5 zile de la inregistrarea cererii, fie sa motiveze de ce nu le poate elibera. Dupa inregistrarea cererii formulate de producator, primaria trebuie sa realizeze o serie de verificari. In cadrul primariei exista o persoana desemnata care se ocupa de Registrul Agricol. Aceasta, impreuna cu reprezentantii formei asociative inregistrate si recunoscuta de catre MADR de pe raza comunei in care isi desfasoara activitatea fermierul, iar in cazul in care nu exista asociatii sarcina revine Camerei Agricole sau Directiei Agricole Judetene, verifica daca producatorul detine sau nu teren pe care cultiva legume sau cereale (in functie de produsele pentru care solicita eliberarea celor doua documente) sau daca detine animale. Ulterior, in functie de rezultatul verificarilor, i se elibereaza producatorului cele doua documente. De asemenea, primaria centralizeaza cererile primite de la producatori si le transmite Consiliului Judetean. Pe baza solicitarilor comunicate de primari, Consiliul Judetene Buzau solicita la „Imprimeria Nationala” – S.A. tiparirea necesarului de carnete de producator. Dupa ce le primeste de la consiliul judetean, primariile elibereaza documentele producatorilor, contra cost, stabilirea acestuia fiind in sarcina autoritatilor locale.Atestatul de producator reprezinta documentul care confirma calitatea de producator agricol, persoanei fizice care desfasoara o activitate economica in sectorul agricol. Atestatul de producator se elibereaza pe baza avizului consultativ dat de structurile asociative profesionale/patronale/sindicale care se inregistreaza in acest scop la primariile autoritatilor administratiei publice locale. Carnetul de comercializare a produselor din sectorul agricol reprezinta documentul utilizat de persoana fizica care detine atestat de producator, pentru exercitarea actului de comert cu ridicata sau comert cu amanuntul, a produselor agricole obtinute in ferma/gospodaria proprie.

A.D.