Buzoienii speriati de plicul primit de la Electrica Furnizare S.A. Iata ce trebuie sa faceti si ce drepturi aveti

Electrica FurnizarePe adresa redactiei News Buzau mai multi abonati ai Electrica Furnizare SA ne-au semnalat ca au primit, prin posta, un plic mai consistent decat cele lunare cu facturi. Multi consumatori au avut o surpriza pe care nici acum nu stiu cum sa o interpreteze. Pe langa noul contract in doua exemplare si un plic autoadresat, au trimis si o scrisoare.

Cu litere bolduite cei de la Electrica Furnizare S.A. au introdus in contract un paragraf: "Va rugam ca, in termen de 30 de zile de la primire, sa ne returnati un exemplar al contractului, semnat de dumneavoastra." “Ce se intampla daca nu semnam? Vom fi debransati? Facturile de plata sunt foarte scumpe. Alte oferte nu mai sunt?”, sunt doar o parte dintre intrebarile pe care ni le-au adresat cititorii. Urmarind cu mare atentie reactiile cititorilor, ne-am interesat si consideram absolut necesare cateva precizari de ordin legislativ, care sa vina in sprijinul consumatorilor de energie electrica . Neintelegand exact ce li se poate intampla, urmare a nesemnarii in 30 de zile a unui contract cu Electrica Furnizare, multi s-au temut ca vor fi debransati. In primul rand, am constatat ca oamenilor nu le sunt clare drepturile si obligatiile in relatia cu furnizorii de energie electrica si gaze naturale. Acestea sunt definite de catre ANRE (Autoritatea Nationala de Reglementare in domeniul Energiei), astfel:

 

1. Drepturile consumatorului de energie electrica si gaze naturale:

A) Dreptul de acces la retelele de energie electrica si gaze naturale;

B) Dreptul de a consuma energie electrica si gaze naturale;

C) Dreptul de a-si alege furnizorul de energie electrica si gaze naturale fara plata vreunei taxe pentru schimbarea acestuia;

D) Dreptul de a fi informat in legatura cu conditiile generale de contractare, preturile si tarifele aplicabile, intreruperile programate in furnizarea gazelor naturale etc.;

E) Dreptul de a solicita furnizorului modificarea si completarea contractului de furnizare si a anexelor acestuia, atunci cand apar elemente noi ori cand considera necesara detalierea sau completarea unor clauze contractuale;

F) Dreptul de acces la grupurile si sistemele de masurare;

G) Dreptul de a solicita furnizorului sa ia masuri pentru remedierea defectiunilor si a deranjamentelor survenite in retelele de energie electrica si gaze naturale;

H) Dreptul de a fi despagubit pentru daunele provocate de catre furnizor.

2. Obligatiile consumatorului de energie electrica si gaze naturale:

A) Obligatia de achita contravaloarea energiei electrice si a gazelor naturale consumate;

B) Obligatia de a achita penalizari, in cazul nerespectarii contractului de furnizare, sanctiunile ulterioare putand consta in sistarea temporara a furnizarii ori rezilierea contractului de furnizare;

C) Obligatia de a nu vinde energia electrica si gazele naturale achizitionate;

D) Obligatia de a raspunde pentru daunele cauzate furnizorului;

E) Obligatia de a obtine toate aprobarile legale prealabil efectuarii oricaror modificari a instalatiei de utilizare a energiei electrice sau a gazelor naturale;

F) Obligatia de a informa, de indata, furnizorul, la constatarea oricarei defectiuni in functionarea aparatului/sistemului de masurare sau a instalatiei de utilizare a energiei electrice ori a gazelor naturale;

G) Obligatia consumatorului de energie electrica cu o putere instalata de cel putin 1.000 kVA de a prezenta prognoze orare de consum furnizorului cu care are relatii contractuale.

Tot ANRE a stabilit care sunt modalitatile prin care se realizeaza informarea consumatorilor. Furnizorii de energie electrica au obligatia de a desfasura activitati de informare a consumatorilor proprii, prin: publicarea pe pagina proprie de internet; afisarea la punctele de relatii cu clientii; publicarea in mass-media scrisa nationala si/sau locala; transmiterea de materiale informative catre consumatori; raspunsuri, in scris, telefonic sau prin e-mail, la intrebarile consumatorilor.

CE INFORMAȚII TREBUIE COMUNICATE CONSUMATORILOR? Drepturile si obligatiile consumatorilor; preturile si tipurile de tarife reglementate practicate; modalitatile de masurare, facturare, continutul facturii si mijloacele de plata; principalele clauze ale contractului de furnizare; principalele conditii generale de contractare, inclusiv durata contractului, conditiile de reinnoire si renuntare la servicii, denuntarea unilaterala a contractului; procedura, etapele si documentele necesare procesului de schimbare a furnizorului; procedura, etapele si documentele necesare procesului de solutionare/mediere a neintelegerilor precontractuale; procedura, etapele si documentele necesare procesului de solutionare a disputelor contractuale; principalele acte normative care reglementeaza domeniul energiei electrice si al gazelor naturale, relevante pentru consumatori. Pentru a elimina principala temere a consumatorilor care nu au inteles foarte clar ce inseamna acele 30 de zile, termen cu tenta ultimativa pentru semnarea contractului cu Electrica Furnizare, actualii clienti trebuie sa stie ca, in cazul in care nu semneaza, NU vor fi debransati de la retea, atat timp cat iti vor achita facturile in termenul legal. Oamenii au dreptul sa fie corect si complet informati, iar un contract este valabil atunci cand a fost semnat de ambele parti, nu doar cand a fost comunicat de una dintre ele.

Sursa: anre.ro, comunicate.mediafax.biz

A.D.