CRONICĂ DE CARTE: CARTEA APOCALIPSEI. SCENARII PENTRU SFÂRŞITUL LUMII DE JOEL LEVY

apocalipsaDespre ceea ce numim cu titlu generic Apocalipsă există o întreagă literatură, marcată de teorii mai mult sau mai puţin fanteziste. Cartea lui Joel Levy „Cartea Apocalipsei. Scenarii pentru sfârşitul lumii“ tinde, în mod categoric, să evite spectaculosul de sorginte hollywoodiană, să depăşească, în mod raţional, ceea ce poate să genereze confuzie şi să menţină un discurs echilibrat, în aşa manieră încât să nu inducă temeri gratuite, dar nici nu omite situaţiile de risc maxim, care ar putea genera, în cele din urmă, colapsul vieţii pe Terra.

Fiecare secţiune tratează un anumit scenariu apocaliptic, explicând natura exactă a ameninţării şi detaliind, în manieră ştiinţifică, posibilele traiectorii ale unor dezastre care pot ameninţa existenţa terestră. Scopul lucrării este să ofere toate datele, cifrele şi analizele necesare înţelegerii fiecărei variante de scenariu, să evalueze argumentele şi contraargumentele şi să decidă genul de pericol cu care ne putem confrunta în situaţii date.

După cum am afirmat, cartea prezintă unele scenarii viabile, precum pandemiile, superbacteriile, al Treilea Război Mondial, otrăvirea planetei şi multe altele. Cea mai mare probabilitate a dezastrului poate avea drept sursă directă aportul lent, dar sigur al ajutorul omului sau poate fi rezultatul unor schimbări climatice de proporţii. Spre exemplu, un capitol face referire la distrugerea planetei datorită acţiunii unor corpuri extraterestre, cum ar fi comete, asteroizi, stele căzătoare sau a unor găuri negre, dar şi datorită unor cataclisme terestre provocate de mega-tsunami sau de super-vulcani.

Joel Levy vine să tempereze discursul despre Apocalisă şi nu se încadrează între cei care mediatizează, în mod fantezist, imaginea de Infern a Planetei albastre şi ne referim aici la acei alarmişti de serviciu, care fie au un interes financiar, fie nutresc o plăcere diabolică pentru a răspândi teroarea în rândul cititorilor naivi sau amatori de senzaţional. În cele din urmă, „Cartea Apocalipsei. Scenarii pentru sfârşitul lumii“ poate fi calificată drept un vademecum echilibrat ştiinţific, despre posibile variante legate de sfârşitul lumii.

La finalizarea acestei lecturi înţelegi că umanitatea trebuie să îşi reevalueze propria existenţă şi să găsească un mod echilibrat de viaţă, pentru a înlătura factorii de risc asupra cărora încă are controlul. Ceea ce nu controlează poate fi urmarea unui accident, iar accidentul aducător de dezastru putea să se manifeste oricând pe durata istoriei acestei planete.

Prin urmare, specia umană, singura înzestrată cu raţiune, are toate motivele să creadă în supravieţuire. Cavalerii Apocalipsului devin doar nişte actori montruoşi într-o piesă scrisă de un maestru obsedat de un veritabil masochism al terorii.

Adrian Constantin