Cine sa-i mai inteleaga? Sunt incurajati micii fermieri, in detrimentul celor mai dezvoltati?
Last Updated on 04/06/2018 by Iulian Gavriluta

mici fermieriUltimele vesti de la Fondurile europene arata clar o tendinta de incurajare a micilor fermieri in detrimentul celor cu afaceri mai mari! Asta dupa ce s-a tunat sus si tare ca ne trebuie o noua forma de “colectivizare”, un fel de COLHOZ sau COOPERATIVA europeana. Cine sa-i mai inteleaga?

 

Iata ce semnaleaza specialistii de la agroinfo: “FERMIERII MICI SUNT IN CASTIG! Platile directe catre fermieri vor fi reduse incepand de la 60 000 EUR si plafonate pentru plati peste 100 000 EUR pe ferma. Se vor lua in considerare in totalitate si costurile cu forta de munca. Aceasta masura este conceputa pentru a asigura o distribuire mai echitabila a platilor. Fermele mici si medii vor primi un sprijin mai mare pe hectar, anunta ASTAZI Comisia Europeana, intr-un comunicat de presa. Oricat s-au opus reprezentantii Romaniei la toate dezbaterile si negocierile de la Bruxelles pentru noua Politica Agricola Comuna, PAC, platile directe vor fi plafonate la suma de 100.000 de euro/ferma, iar de la 60.000 de euro incep sa se reduca. Lovitura este crunta pentru marii fermieri. In schimb, pentru micii fermieri si cei medii este propusa o subventie mai mare pe hectar. Pentru urmatorul buget al UE pe termen lung, aferent perioadei 2021-2027, Comisia propune modernizarea si simplificarea politicii agricole comune (PAC), scrie in comunicatul transmis noua. Gratie acestor propuneri totalizand un buget de 365 de miliarde EUR, PAC ramane o politica pregatita sa faca fata viitorului, care continua sa sprijine fermierii si comunitatile rurale, este lider al dezvoltarii durabile a agriculturii UE si reflecta ambitia UE legata de grija pentru mediu si actiunile climatice. Propunerile de astazi acorda statelor membre mai multa flexibilitate si responsabilitate in alegerea modului si a domeniilor in care sa investeasca finantarea PAC care le revine, in scopul de a indeplini obiectivele ambitioase stabilite la nivelul UE pentru a avea un sector agricol inteligent, rezilient, sustenabil si competitiv, asigurand, totodata, un sprijin echitabil si mai bine directionat pentru venitul fermierilor. Iata ce a declarat Jyrki Katainen, vicepresedinte pentru locuri de munca, crestere, investitii si competitivitate: „Politica agricola comuna este una dintre politicile noastre de baza si influenteaza viata tuturor europenilor. Aceste propuneri solide vor contribui la competitivitatea sectorului agricol, consolidandu-i, in acelasi timp, sustenabilitatea. Prin noul model de performanta conferim un grad mai ridicat de subsidiaritate statelor membre, in scopul de a spori eficacitatea politicii si a-i monitoriza mai bine rezultatele.”

Phil Hogan, comisarul pentru agricultura si dezvoltare rurala, a spus: „Propunerile de astazi reprezinta concretizarea angajamentelor Comisiei de a moderniza si a simplifica politica agricola comuna, de a aplica principiul unei adevarate subsidiaritati in privinta statelor membre, de a garanta un sector agricol mai rezilient in Europa si de a intensifica ambitia legata de mediu si clima a politicii.”

Principalele elemente ale propunerilor Comisiei pentru modernizarea si simplificarea PAC sunt urmatoarele:

1. Un nou mod de lucru: statele membre vor dispune de mai multa flexibilitate in ceea ce priveste modul de a utiliza alocarile lor din finantare, ceea ce le permite sa conceapa programe adaptate care sa raspunda in mod cat mai eficace preocuparilor fermierilor si ale comunitatilor rurale mai extinse. Statele membre vor avea si posibilitatea de a transfera pana la 15 % din alocarile lor din PAC intre platile directe si dezvoltarea rurala si invers, cu scopul de a se asigura ca prioritatile si masurile lor pot fi finantate. Conditiile de concurenta echitabile intre statele membre vor fi asigurate prin urmatoarele actiuni:

planuri strategice care vizeaza intreaga perioada, stabilind modul in care fiecare stat membru intentioneaza sa realizeze cele noua obiective economice, de mediu si sociale de la nivelul UE, recurgand atat la platile directe, cat si la dezvoltarea rurala. Comisia va aproba fiecare plan pentru a garanta coerenta si protectia pietii unice;

Comisia va urmari indeaproape performantele fiecarei tari si progresele inregistrate in directia atingerii tintelor convenite.

2. Mai multa echitate prin directionarea mai buna a sprijinului: platile directe vor constitui in continuare o parte esentiala a politicii, asigurand stabilitate si previzibilitate pentru fermieri. Se va acorda prioritate sprijinirii fermelor mici si medii, acestea reprezentand majoritatea sectorului agricol al UE, si ajutorului acordat tinerilor fermieri. Comisia ramane fidela angajamentului de a obtine o distribuire mai echitabila a platilor directe intre statele membre prin convergenta externa.

In plus:

Platile directe catre fermieri vor fi reduse incepand de la 60 000 EUR si plafonate pentru plati peste 100 000 EUR pe ferma. Se vor lua in considerare in totalitate si costurile cu forta de munca. Aceasta masura este conceputa pentru a asigura o distribuire mai echitabila a platilor.

Fermele mici si medii vor primi un sprijin mai mare pe hectar.

Tarile vor trebui sa rezerve cel putin 2 % din alocarea lor destinata platilor directe pentru a-i sprijini pe tinerii fermieri la instalare. Acest sprijin va fi completat prin sprijin financiar pentru dezvoltarea rurala si diferite masuri de facilitare a accesului la terenuri si la transferul acestora.

3. Ambitii mai mari legate de actiunile vizand mediul si de actiunile climatice: schimbarile climatice, resursele naturale, biodiversitatea, habitatele si peisajele sunt toate cuprinse in obiectivele propuse astazi la nivelul intregii UE. Sprijinul pe venit pentru fermieri este deja conditionat de aplicarea unor practici favorabile mediului si climei, iar noua PAC le va impune fermierilor sa atinga un nivel mai ridicat de ambitie atat prin masuri obligatorii, cat si prin masuri bazate pe stimulente:

Platile directe vor fi conditionate de cerinte mai stricte privind mediul si clima.

Fiecare stat membru va trebui sa puna la dispozitie scheme ecologice prin care sa ii sprijine pe fermieri sa faca mai mult decat impun cerintele obligatorii si care sa fie finantate cu o parte din alocarile lor nationale destinate platilor directe.

O proportie de cel putin 30 % din fiecare alocare nationala pentru dezvoltarea rurala va fi dedicata masurilor legate de mediu si clima.

Se preconizeaza ca 40 % din bugetul general al PAC va contribui la actiuni climatice.

Pe langa posibilitatea de a transfera 15 % intre piloni, statele membre vor dispune si de posibilitatea de a transfera inca 15 % de la pilonul 1 la pilonul 2 pentru cheltuieli cu masurile legate de clima si mediu (fara cofinantare nationala).

4. O mai buna utilizare a cunostintelor si inovarii: PAC modernizata va profita de avantajele oferite de toate tehnologiile de ultima ora si de cele mai recente inovatii, ajutandu-i astfel atat pe fermieri in munca lor, cat si administratiile publice, in special prin:

rezervarea unui buget de 10 miliarde EUR din programul de cercetare al UE Orizont Europa pentru proiecte de cercetare si inovare in sectoarele alimentar, agricol, al dezvoltarii rurale si al bioeconomiei;

incurajarea statelor membre sa utilizeze volume mari de date si tehnologii noi pentru controale si monitorizare (de exemplu, verificarea dimensiunilor fermelor pentru cererile de plati directe cu ajutorul datelor satelitare), diminuandu-se astfel semnificativ necesitatea de a aplica controale la fata locului;

intensificarea digitalizarii vietii rurale, de exemplu prin extinderea accesului la banda larga in regiunile rurale, ameliorandu-se in acest fel calitatea vietii in zonele respective si contribuindu-se si mai mult la competitivitatea productiei agricole europene.

Etapele urmatoare

Un acord rapid asupra bugetului general pe termen lung al UE si asupra propunerilor sale sectoriale este esential pentru a asigura faptul ca fondurile UE vor da rezultate pe teren cat mai curand posibil, iar fermierilor li se va oferi certitudinea si previzibilitatea necesare pentru intreprinderile lor si deciziile legate de investitii

Intarzieri asemanatoare celor intervenite la inceputul actualei perioade bugetare 2014-2020 ar putea eventual insemna ca fermierii si administratiile nationale nu vor beneficia de gradul mai redus de birocratie, de mai multa flexibilitate si de rezultatele mai eficace pe care le va aduce noua PAC. Orice fel de intarzieri in aprobarea viitorului buget ar crea intarzieri in demararea a mii de noi proiecte potentiale din intreaga UE concepute pentru a-i sprijini pe fermieri si comunitatile rurale, abordand aspecte de la consolidarea protectiei mediului pana la atragerea de noi fermieri.

Obtinerea, in 2019, a unui acord privind urmatorul buget pe termen lung ar asigura o tranzitie fara probleme intre actualul buget pe termen lung (2014-2020) si noul buget, precum si previzibilitatea si continuitatea finantarii, in beneficiul tuturor".

E.S.

SURSA: agroinfo.ro