Pomenirea taierii cinstitului cap al Proorocului Ioan Botezatorul

2908 ioan botezatorulSfântul Ioan, Inaintemergatorul si Botezatorul Domnului a primit de la însusi Domnul Hristos marturia ca el era cel mai mare dintre toti oamenii nascuti din femeie si cel dintâi intre Profeti. Pe cind inca se afla in pântecele mamei sale, el a tresarit de bucurie in preajma lui Mesia pe care il purta in ea Prea Sfinta Maica a Domnului. La maturitate, el, "de care lumea nu era vrednica" (cf Evrei 11:38),

O parte din moastele Sfantului Ierarh Nectarie de la Eghina sunt aduse la Buzau astazi 23 august a.c.

moastePotrivit agentiei de stiri a Patriarhiei – “Arhiepiscopia Buzaului si Vrancei invita credinciosii crestini din intreaga Eparhie sa intampine moastele Sfantului Ierarh Nectarie de la Eghina, vindecatorul de boli. Sfintele moaste vor fi aduse marţi, 23 august 2016, la Catedrala arhiepiscopala Inaltarea Domnului din municipiul Buzau de o delegatie din Grecia, condusa de Inaltpreasfintitul Parinte Ioil, Mitropolit de Edessa, Pella si Almopia.”

LA MULTI ANI TUTUROR! 15 august - Adormirea Maicii Domnului. Traditii si obiceiuri

adormirea maicii domnuluiAdormirea Maicii Domnului se praznuieste pe 15 august dupa un post de doua saptamani. Sarbatoarea aceasta este una dintre cele mai indragite praznice ale popoarelor ortodoxe de pretutindeni. In iconografia traditionala scena Adormirii este descrisa astfel: Cate o cladire in dreapta si in stanga icoanei. In mijlocul planului frontal se afla Maica Domnului intinsa pe un pat, adormita cu mainile incrucisate pe piept. La capul Maicii Domnului se afla Sfantul Apostol Petru, aplecat, tinand in maini o cadelnita si tamaind. In partea opusa sta Sfantul Apostol Pavel, tot aplecat, privind la Maica Domnului, cu mana dreapta intinsa catre ea intr-un gest care exprima adanca evlavie. Jalea se citeste pe fata amandurora. Langa fiecare dintre cei doi mai sunt alti cinci apostoli, cu expresii pline de tristete. In spatele patului, la mijloc, se afla Hristos intr-o mandorla a slavei. Este incadrat dc ingeri, si, putin mai departe, de sfintii ierarhi in vesminte liturgice. In capatul din stanga se afla femei plangand. Hristos tine cu amandoua mainile sufletul mameai Sale sub forma unui prunc infasat. El si Maica Domnului – atat trupul cat si suflatul ei – sunt reprezentati cu aureole; la fel si ingerii. Apostolii si ierarhii sunt reprezentati fara aureole, pentru a se scoare in evidenta chipurile Mantuitorului si Maicii Domnului. Din acelasi motiv, ingerii- fetele, aureolele si vesmintele - sunt pictati in culori pale.

Ierarhii, care se recunosc datorita crucilor mari de pe vesmintele lor, tin deschise Sfintele Evanghelii. Numele lor nu sunt incrise. Dupa Dionisie din Furna, ei sunt Sfintii Dionisie Areopagitul, Ierotei si Timotei. Kontoglu il adauga si pe Sfantul Iacov. Cu privire la reprezentarea sufletului Maicii Domnului ca prunc infasat, trebuie spus ca este zugravir astfel pentru a simboliza faptul ca, atunci cand a murit, duhul ei s-a nascut la o noua viata, la viata cereasca. In unele icoane vechi Sfintii Apostoli apar purtand patul pe care se afla intins trupul Maicii Domnului, evident intr-o procesiune de ingropare. Ii intalnim astfel, de exemplu, in fresca de secol XIV de la Decani, Serbia. Uneori apare in planul apropiat un om care are amandoua mainile taiate de un inger cu sabia. .Dupa Leonid Uspensky acest om, Athon, a fost un evreu fanatic care a indraznit sa se atinga de patul Maicii Domnului. El adauga ca acest detaliu este "apocrif”. Kontoglu ofera o explicalie oarecum diferita. El spune ca omul era un evreun evlavios pe numc Jehonias, care a fost pedepsit de inger pentu ca a vrut se rastoarne trupul sfant. Acest element nu numai ca este ca este lipsit de importanta, dar si distrage. Abate atentia de la Maica Domnului, de la Hristos si de la ceilalti sfinti. Nu se intalneste in icoanele perioadei bizantine; si nici Kontoglou nu a folosit acest element.

Icoana Adormirii Maicii Domnului

Inscriptia icoanei este: "Adormirea Maicii Domnului". Icoana Adormirii nu se bazeaza pe relatari scripturistice, pentru ca acestea nu exista, ci pe Sfanta Traditie. Este in acord cu imnografia Bisericii, in special cu svetilna care se canta in ziua de 15 august si in cele paisprezece zile care o preced. Acest imn spune: "Apostoli de la margini, adunandu-va aici, in satul Ghetsimani, ingropati trupul meu; si Tu, Fiule si Dumnezeul meu, primeste duhul meu."

Desi nu se spune nimic despre adormirea prea Sfintei Fecioare in Noul Testament, termenul utilizat in icoana pentru a-i denumi adormirea, koimesis este folosit in Evanghelia dupa Ioan cand se vorbeste despre moartea lui Lazar. Aici citim ca dupa moartea lui Lazar, Iisus le-a spus ucenicilor” ,,Lazar, prietenul nostru, a adormit; Ma duc sa-l trezesc. Deci I-au zis ucenicii: Doamne, daca a adormit, se va face bine. Iar Iisus vorbise despre moartea lui, iar ei credeau ca vorbeste despre somn de odiha. Atunci Iisus le-a spus lor pe fata: Lazar a murit,, (In. 11, 11-14).

Forma verbala a lui koimesis se foloseste in Faptele Apostolilor cand se vorbeste despre moartea lui Stefan, primul mucenic. In capitolul al saptelea din Faptele Apostolilor ni se spune ca, pe cand multimea arunca in el cu pietre, el L-a chemat pe Dumnezeu si a spus "Doamne, Iisuse, primeste duhul meu ! Si, ingenunchind, a strigat cu glas mare: Doamne, nu le socoti lor pacatul acesta ! Si zicand acestea, a adormit ( ekoimethe) (Fapte 7, 59-60).

Adormirea Maicii Domnului in iconografie

Cu privire la folosirea termenului koimesis in Noul Testament pentru a denumi "odihna" si  "moartea, koimesis este corect preluat in inscriptia grecesca a icoanei Adormirii Maicii Domnului.

Ghetsimani, locul unde cantarea spune ca s-au adunat Sfintii Apostoli pentru inmormantarea trupului sfant al Maicii Domnului, estc mentionat in Evanghelia dupa Matei ( 26, 36) si in cea dupa Marcu (14, 32) si mai exista o aluzie la el in Evanghelia dupa Ioan (18, l-2). Ioan se refera la gradina Ghetsimani si spune ca Iisus mergea adesea acolo cu ucenicii Sai.”

Adunarea apostolilor in jurul Maicii Domnului la Adormirea ei se leaga de un moment precedent, de adunarea lor, impreund cu ea, dupa Inaltarea lui Hristos. In primul capitol din Faptele Apostolilor citim urmatoarele: "Atunci ei (apostolii) s-au intors la Ierusalim de la muntele ce se cheama al Maslinilor, care este aproape de Ierusalim .... Si cand au intrat, s-au suit in incaperea de sus, unde se adunau de obicei: Petru si Ioan si Iacov si Andrei, Filip si Toma, Bartolomeu si Matei, Iacov al lui Alfeu si Simon Zelotul si Iuda al lui Iacov. Toti acestia, intr-un cuget, staruiau in rugaciune impreuna cu femeile si cu Maria, mama lui Iisus si cu fratii Lui." (Fapte 1, 12-14).

Acest pasaj arata ca intre Sfintii Apostoli si Maica Domnului a existat o legatura stransa: se intalneau cu ea din timp in timp, se rugau impreuna si ii purtau o adanca evlavie. Aceasta legatura stransa a inceput la Rastignirea Domnului, cand Prea Sfanta Fecioara si ucenicul Ioan stateau langa Cruce, iar Iisus i S-a adresat mai intai ei, apoi ucenicului Sau. Hristos "a zis mamei Sale: „Femeie, iata fiul tau!' Apoi a zis ucenicului: "Iata mama ta !" Si din ceasul acela ucenicul a luat-o la sine" (In. 19, 27-28).

In reprezentarea murala, mozaicul sau pictura care infatiseaza Adormirea este executata pe peretele de apus al naosului, deasupra trecerii spre pronaos. Ea aminteste privitorilor, in timp ce pleaca din biserica, de adormirea Maicii Domnului si de proptia moarte si de viata ce va sa vina.

Icoana se intalneste astfel in bisericile principale ale manastirilor si schiturilor din Muntele Athos si in numeroase biserici de pretutindeni, bizantine si postbizantine.

Traditii si obiceiuri

In popor, sarbatoarea Adormirii Maicii Domnului este considerata a fi totodata si hotarul dintre lunile calduroase si cele racoroase, ziua care ne anunta ca vara este pe sfarsite.

Mai mult, este ziua in care ciobanii coboara oile de la munte (La Santamaria Mare / Tulesc oile la vale!) si se spune ca de acum incolo barbatii trebuie sa isi schimbe palaria cu caciula. Tot de acum incolo, este interzis scaldatul in apele curgatoare caci se crede ca raurile au fost spurcate de cerb. Tot odata cu 15 august si cu apropierea toamnei, traditia populara ne invata ca este bine sa nu mai dormim afara sau pe prispa.

O superstitie din batrani ne spune ca este interzis a aprinde focul in soba sau in vatra cu doua zile inaintea sarbatorii caci astfel vei atrage intamplari nefericite asupra ta.

Fiindca este interzis a face treburi in gospodarie sau pe camp, cei care nu respecta aceasta regula nescrisa risca sa aiba paguba la recolte, iar vitele sa li se imbolnaveasca.

Fecioara Maria este cu precadere ocrotitoarea femeilor, a pruncilor si a celor necajiti. De aceea, femeile insarcinate obisnuiesc sa se roage in aceasta zi Maicii Domnului pentru ajutor in sarcina, iar pruncii carora le vor da nastere sa fie sanatosi si binecuvantati de Dumnezeu.

In cazul in care se intampla ca in apropierea acestei sarbatori sa infloreasca trandafirii – acest lucru este interpretat in traditia populara drept semn ca ne asteapta o toamna lunga si frumoasa.

Schimbarea la fata a Mantuitorului - aratarea Luminii necreate

Schimbarea la fataSchimbarea la Fata a lui Hristos, sarbatorita pe 6 august, este probabil una dintre sarbatorile mari cele mai putin cunoscute si mai putin respectate din tot anul liturgic. Trebuie spus ca, fiind asezata in plina vara si in mijlocul vacantei, este izolata (precedata de o zi de inaintepraznuire si urmata de odovanie) si, mai mult inca, pica in timpul unui post, cel al Adormirii Maicii Domnului, care impune sa se posteasca in ziua praznicului in care se plineste planul lui Dumnezeu pentru Om, lucru care e potrivnic intelesului duhovnicesc. Acest eveniment neasteptat, exceptional si profetic este relatat de catre cele trei Evanghelii Sinoptice:

LA MULTI ANI TUTUROR! Traditii si obiceiuri de Sf. Ilie

sfantul ilieSfantul Proroc Ilie Tesviteanul este sarbatorit pe data de 20 iulie. Sfantul Ilie a fost fiul lui Sovac, un preot al Legii Vechi, care locuia in cetatea Tesve, din Galaad (Israel). De la numele acestei cetati, avem si numele prorocului de Tesviteanul. Se bucura de o cinstire deosebita din partea Bisericii, daca tinem seama de faptul ca ziua praznuirii sale este insemnata in calendar cu rosu, insemnare ce nu apare in acest fel la niciun alt proroc. Sfantul Ilie a trait cu peste opt sute de ani inainte

LA MULTI ANI TUTUROR! Sf. Apostoli Petru si Pavel

sfintii petru si pavelIn aceasta luna, in ziua a douazeci si noua, pomenirea Sfintilor Slavitilor si intru tot laudatilor si mai-marilor Apostoli Petru si Pavel. Petru si Pavel. La acestia care alta pricina mai mare de lauda ar putea cineva sa gandeasca a afla, afara de marturisirea si chemarea Domnului. De vreme ce pe unul l-a fericit, si l-a numit piatra, asupra caruia zice ca a intarit Biserica (adica asupra marturisirii lui); iar pentru celalalt (adica pentru Pavel) a zis ca va sa fie vas alegerii, si-i va purta numele Lui inaintea tiranilor si a imparatilor. Insa Sfantul Petru era frate lui Andrei cel intai-chemat, tragandu-se dintr-un oras mic

Continut recomandat